Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Nieuwe Toyota Yaris Cross

  • Toevoeging van de nieuwe, krachtigere Hybrid 130-aandrijflijn, die in alle topmodellen van de Yaris Cross te vinden is, inclusief de GR SPORT en de nieuwe Premiere Edition
  • Volledig digitale gebruikerservaring met het nieuwste Toyota Smart Connect-multimediapakket, aanpasbaar instrumentenpaneel voor de bestuurder en een smartphone-app met digitale sleutels
  • Aanzienlijke verbeteringen in de prestaties en functionaliteit van de Toyota T-Mate veiligheids- en rijhulpsystemen, waaronder de nieuwste Toyota Safety Sense-functies
  • Nieuwe Yaris Cross Premiere Edition met ultieme specificaties en exclusieve Urban Khaki-lak
  • Lancering: Q2 2024

Toyota versterkt elk belangrijk aspect van de populaire Yaris Cross en bouwt voort op de kwaliteiten die de compacte SUV in zijn eerste verkoopjaar de titel World Urban Car naast vele andere prijzen opleverden.

Deze eerste reeks verbeteringen aan het model is gericht op de belangrijkste aankoopoverwegingen voor klanten in het segment, zodat de Yaris Cross zijn allround aantrekkingskracht voor kopers behoudt. Sinds zijn introductie in 2021 heeft hij zich snel gevestigd als sterke en zeer competitieve uitdager op de snelgroeiende Europese B-SUV-markt en is hij dit jaar tot nu toe de leider in zijn segment.

De nieuwe Yaris Cross levert sterkere prestaties die nog meer voldoening geven dankzij zijn hybride elektrische aandrijflijn; veiliger en gemakkelijker rijden met de nieuwste Toyota T-Mate veiligheids- en rijhulpsystemen; een volledig digitale gebruikerservaring en designdetails die zijn moderne stadse styling versterken.

Vermogen en rijplezier

De Yaris Cross sluit zich aan bij het Yaris hatchbackmodel met de nieuwe ‘dual hybrid’-aandrijflijn, die de vijfde generatie hybride technologie van Toyota overneemt in een nieuwe aandrijflijnoptie, de ‘Hybrid 130’. Dit biedt nieuwe klanten in het B-segment een ruimere keuze om naar een kleiner voertuig over te stappen, zonder dat dit ten koste van de prestaties gaat.

Het bewezen 1.5-liter volledig hybride systeem is uitgerust met een nieuwe transmissie met een grotere en krachtigere elektromotor-generator (MG1). Samen met aanpassingen aan de vermogensregeleenheid (power control unit – PCU) zorgt dit voor een toename van 14% in het totale systeemvermogen, van 116 DIN pk/85 kW naar 132 DIN pk/97 kW. Tegelijkertijd is het koppel van de MG2-motor over het gehele toerentalbereik verhoogd, waarbij het maximum met 30% van 141 naar 185 Nm is toegenomen.

Het resultaat is een snellere acceleratie, waarbij het optrekken van 0 tot 100 km/u met een halve seconde tot 10,7 seconden is teruggebracht en het tussentijds optrekken van 80 tot 120 km/u met 0,4 seconden tot 8,9 seconden is teruggebracht. Wat de CO2-uitstoot betreft, is de impact bescheiden: het nieuwe systeem bereikt een uitstoot van 103-122 g/km, wat het beste in zijn klasse is.

Deze statistieken zijn slechts een deel van het verhaal; net zo belangrijk is de impact op de rijervaring. De prestaties van de motor, aandrijfmotor en hybride batterij zijn in de Hybrid 130 allemaal gemaximaliseerd. In combinatie met een hoger koppel bij alle toerentallen geeft dit de auto een dynamischer en levendiger gevoel met acceleratie- en vertragingsprestaties die zorgen voor extra rijplezier, zowel in de stad als op de autosnelwegen. De ondersteuning van de aandrijfmotor als reactie op het gaspedaalgebruik door de bestuurder is verbeterd voor een betrouwbaar weggedrag en een lineair acceleratiegevoel.

De wendbare, vertrouwenwekkende prestaties van de auto worden verder ondersteund door de capaciteiten van het GA-B-platform, met de fundamentele voordelen van een laag zwaartepunt en een zeer stijve carrosserie.

De nieuwe Hybrid 130-aandrijflijn wordt geïntroduceerd in de topmodellen, waaronder de nieuwe Premiere Edition en GR SPORT. Het gamma zal het bewezen 116 DIN pk/85 kW hybride systeem, nu bekend als de ‘Hybrid 115’, blijven aanbieden.

De hybride aandrijflijn is de belangrijkste doorslaggevende factor voor mensen die voor een Yaris Cross kiezen. Met zijn 100% hybride gamma en de unieke optie van twee verschillende aandrijflijnen in zijn klasse, hebben klanten nu meer keuze dan ooit om aan hun behoeften te voldoen.

Stillere rijgeluiden met een verbeterd geluids- en trillingspakket

De nieuwe Yaris Cross profiteert van een reeks extra maatregelen om geluid en trillingen te verminderen.

Wat het motorgeluid betreft, zijn vier belangrijke punten verbeterd: er is een dynamische demper aan de linker motorsteun toegevoegd; er is een resonator op de inlaatslang aangebracht; de geluidsdemper aan de binnenkant van het dashboard is van een enkele laag in een drielaagse constructie veranderd; en er is een extra viltlaag aan de geluidsdemper aan de bovenkant van de motorkap toegevoegd.

Om wind- en weggeluid tegen te gaan, is zowel voor de voorruit als voor de zijruiten voor en achter dikker glas gebruikt.

Een volledig digitale gebruikerservaring

Toegang tot informatie, connectiviteit en entertainment is totaal veranderd met de introductie van een volledig nieuwe digitale gebruikerservaring. Dit omvat zowel een instrumentenpaneel dat kan worden geconfigureerd en aangepast aan de voorkeur van de bestuurder, als een multimediasysteem dat krachtiger is, sneller reageert en een breder scala aan functies biedt. De displays zijn toonaangevend qua formaat: 7 of 12,3 inch voor de combimeter van de bestuurder en 9 of 10,5 inch voor het multimedia-touchscreen, afhankelijk van de uitvoering.

De 12,3-inch combimeter beschikt over wijzerplaten, informatie en grafieken in hoge resolutie voor een goede zichtbaarheid in alle lichtomstandigheden. De bestuurder kan het uiterlijk van het display aanpassen aan zijn of haar stemming of het soort rit met vier stijlopties: Smart, Casual, Sporty en Tough.

De 7-inch versie is standaard op de Mid- en Mid+- uitvoeringen; de 12,3-inch versie is beschikbaar op de top-, GR SPORT- en Premiere Edition-modellen.

Het Toyota Smart Connect-multimediasysteem is ontworpen voor eenvoudig, intuïtief gebruik en reageert sneller op instructies dankzij een grotere rekenkracht. De functies omvatten standaard cloudgebaseerde navigatie, een ‘altijd verbonden’ systeem dat toegang heeft tot actuele informatie over routes, verkeer en vertragingen voor een betere reisplanning.

Het systeem heeft een verbeterd, nog sneller reagerend spraakherkenningssysteem en een ingebouwde ‘Hey Toyota’-navigatiestem die natuurlijke gesprekstaal en verzoeken kan herkennen. Zeg bijvoorbeeld ‘Hé Toyota, ik heb het koud’ en het systeem verhoogt automatisch de temperatuur van de klimaatregeling.

Eenvoudige connectiviteit is ingebouwd, met draadloze smartphone-integratie voor zowel Apple CarPlay als Android Auto. Net als bij de Toyota Safety Sense-systemen kunnen multimedia-upgrades en nieuwe functies zonder probleem draadloos worden geïnstalleerd.

Eenvoudige toegang met slimme digitale sleutel

Net als de nieuwe Yaris hatchback biedt ook de Yaris Cross eigenaren het gemak en de veiligheid van een Smart Digital Key. Gekoppeld aan de MyT-app geeft dit systeem maximaal vijf gebruikers toegang tot het voertuig via hun smartphone. De digitale sleutel kan worden gebruikt om het voertuig te vergrendelen, ontgrendelen en starten – zonder dat de telefoon uit de tas of zak van de gebruiker hoeft te worden gehaald.

De sleutel is compatibel met Apple- en Android-toestellen en wordt standaard geleverd op de Premiere Edition. Eén jaar aansluiting is inbegrepen in de aankoopprijs van de auto.

De MyT-app biedt nog andere handige functies, zoals vergrendelen/ontgrendelen op afstand, bediening van de klimaatregeling vóór de reis en activering van de alarmlichten om het voertuig te helpen vinden, bijvoorbeeld op een drukke parkeerplaats.