NIO ET5 Touring
Ik hoor het jullie denken, weer een Chinees, en eerlijk gezegd snappen we de reactie. Naast BYD en Aiways ontdekken we nu NIO, een ambitieus merk dat onder andere met een opvallend kenmerk komt, de batterij van de wagen kan als ze leeg is in een handomdraai “geswapt” worden met een volle! Maar voorlopig is het bij ons nog wat koffiedik kijken naar een releasedatum voor België, hopelijk brengt 2024 raad.
NIO zag in November van 2014 het levenslicht en doormiddel van een doordacht design, geavanceerde technologie en een goede service, trachten ze “to shape a joyful lifestyle” voor hun klanten en gebruikers te brengen. Momenteel zitten er in Nederland 5 NIO modellen in het aanbod, de laatste toevoeging was mid 2023 met de NIO ET5 Touring, de break variant van de ET5. Dit is een mooie uitbreiding in een segment waar momenteel zeer beperkte keuze in is.
Sportieve lijnen, stijlvol karakter
De NIO ET5 touring houdt er net zoals de sedan strakke lijnen op na. Vooraan vrij gelijkaardig maar naar achteren werden de daklijnen hertekend. De aflopende coupé daklijn wordt versterkt door een dakspoiler die uitmondt in een stevig gevormd rond achterwerk. De achterkant doet ons vooral denken aan de Porsche Taycan tourismo die ook ongeveer deze vormen heeft. De coupé lijnen zorgen voor een luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,25.
De diffuser achteraan zorgt voor een extra sportieve touch zonder de klasse die de wagen uitstraalt weg te nemen. Bij de ET5 Touring kan je voor het exterieur kiezen uit 10 kleuren, 19 of 20 inch velgen en een paar interieurs, dit is de policy bij NIO om het productie en lever proces te vergemakkelijken. Onze testwagen was uitgevoerd in Stratosphere Blue een helblauwe kleur die de ET5 een frisse uitstraling meegeeft.
Met zijn lengte van 4,79m Is hij net wat groter dan zijn “concurrenten” de audi A4 En Volvo V60, maar ook in de breedte is hij met zijn 1,96 m breder dan alle tegenstanders. Het vraagt dus de beste stuurmanskunsten om een parkeergarage in te manoeuvreren.
“Concurrenten” is misschien een verkeerd gekozen woord, een elektrische break is zeldzaam te vinden tegenwoordig, helemaal anders dan bij de SUV’s of sedans.
Thuiskomen in de NIO
De NIO designers willen je binnenin het instant thuis gevoel geven, dat wisten ze te creëren door het gebruik van hoogwaardige, duurzame en aangename materialen. De zetels van de NIO zijn super comfortabel en ook al was het optionele Comfort Package (14-weg verstelbare zetels) niet aanwezig kunnen de zetels perfect naar wens ingesteld worden. Ze bieden een goede ondersteuning, ook tijdens lange ritten maar de zitting die mocht net wat langer zijn om meer ondersteuning te bieden aan de benen. Achteraan krijg je meer dan voldoende zit- en beenruimte om ook volwassenen perfect in alle comfort mee te nemen, de aflopende daklijn kan voor grotere personen een issue zijn.
Het extra groot 1,35 ㎡ glazen panoramadak heeft een intelligente dimoptie(1500€) en zorgt voor een aangename lichtinval.
Het dashboard is vooral heel strak opgebouwd,onzichtbare ventilatieroosters en met maar een paar fysieke knoppen ben je vooral op het gebruik van het centrale scherm aangewezen. Het 10,2-inch grote HDR digitale instrumentenpaneel en het centrale 12,8-inch AMOLED-display vormen een aanvulling op NOMI – de intelligente virtuele AI-assistent van NIO. De geanimeerde optionele NOMI was niet aanwezig bij ons, deze kleine AI reisgezel kost je 600€ extra. NOMI werkt goed als assistent in de wagen voor verschillende dingen maar je moet hem wel in het Engels toespreken. Als er Nederlandse instructies van NOMI volgen dan kunnen die nogal raar klinken zoals bij de instructies om het swapstation in te rijden.
Om al deze elektronica feilloos en vloeiend aan te sturen wordt de NIO ADAM Super Computer gebruikt, met vier NVIDIA DRIVE Orin X-chips en 1.016 TOPS rekenkracht. Door deze baanbrekende technologieën krijgen users toegang tot 23 veiligheids- en rijhulpfuncties. Het aanbod van systemen wordt regelmatig uitgebreid via over-the-air software-updates (SOTA) en firmware-updates (FOTA).
De kofferruimte is niet erg ruim bemeten voor de afmetingen van de wagen, met de banken opgeklapt moet je het stellen met 450l aan ruimte, die toegankelijk is door een traag openende achterklep. Leg je de banken neer dan krijg je een vlakke laadvloer die tot 1300l toeneemt.
Pijlsnel
De aandrijflijn die de NIO ET5 aangemeten krijgt is bij elke versie hetzelfde, namelijk een vlotte sportieve aandrijflijn van 490pk en 700Nm koppel. Hiermee schiet je pijlsnel in slechts 4 seconden naar de 100km/h in de sport+ mode. Hij beschikt over de tweemotorige vierwielaandrijving, bestaande uit een inductiemotor van 150 kW voorin en een permanente magneetmotor van 210 kW achter, met een totaal vermogen van 360 kW.
En dankzij de 50:50 gewichtsverdeling merk je dat de NIO zeer wendbaar en fijn rijdt, zijn lage zwaartepunt geven hem de extra baanvastheid om van de ET5 Touring een zeer sportieve wagen te maken. Je hoeft niet altijd op dit volle vermogen te rijden natuurlijk, je kan nog opteren voor de sport, normale en eco mode, dit geeft je per keuze een specifiek vermogen.
Het opgegeven WLTP-verbruik van 19,3 – 21,6 kWh/100 km is weers- en infrastructuur afhankelijk een haalbare kaart, wij reden zelfs momenten met een verbruik van 18,8kWh/100km maar op de snelweg ook regelmatig 23kWh/100km.
En nu komen we er, welk rijbereik krijg je uit de NIO ET5 Touring? Wel dat is afhankelijk van welke batterijkeuze je gemaakt hebt. Je hebt keuze uit 75 of 100 kWh, wij reden de kleinste batterij en haalden net geen 350km hiermee, net wat minder dan de opgegeven 435km. Kies je de 100 kWh batterij dan zou je WLTP gewijs 560km moeten kunnen halen, maar meer realistisch is 470km.
Batterij kopen of leasen?
Bij de aankoop van de NIO ET5 Touring kies je uit de 75 of 100kWh batterij om deze te kopen of te leasen. Beslis je om de ET5 met 75kWh batterij te kopen dan kost hij € 63.900 en met de 100kWh batterij € 72.900. Maar dan heb je niet de mogelijkheid om de batterij te swappen in een swapstation.
Wil je voor die optie gaan dan moet je kiezen voor het BaaS-abonnement per maand (Battery-as-a-Service). Hier betaal je maandelijks voor je batterij, een soort van lease, voor de 75kWh batterij betaal je maandelijks € 169, voor de 100kWh versie € 239. Op die manier kan je wel gebruik maken van de batterijwissels en indien nodig een upgrade doen naar een zwaardere batterij zoals je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Voorlopig gebeuren de batterijwissels nog kosteloos, later in 2024 willen ze hier ook kosten voor aanrekenen.
Een batterijwissel kan zelfs het kleinste kind, plaats de auto op de aangeduide plaats en vanaf dan neemt de auto zelf de controle over en verloopt alles automatisch.
Wil je geen gebruik maken van de batterij wissels, gewoon “ordinair” opladen kan ook nog steeds, de 75kWh batterij met 11kW AC/140kW DC en de 100kWh batterij met 11kW AC/125kW DC.
Waarom wij NIO in België willen?
Eerst en vooral omdat ze een heel mooie uitstraling hebben maar misschien zelfs meer omdat ze een vooruitstrevende batterijtechniek bezitten in combinatie met de swapstations. In 5 minuten terug op pad met een volle batterij is bijna ondenkbaar maar NIO kan het!
Een NIO hoeft geen onderhoudsbeurt tot aan 200.000km. Voor zaken als nieuwe banden, remschijven, ruitenwissers is er een ONE CLICK service button in de NIO-App.
Alle camera’s en sensoren (hardware) op de auto zijn in gebruik en de werking van Assisted Driving systemen zijn afgesteld op Europese wetgeving. Autonoom rijden kan dus maar is voorlopig nog niet toegelaten. Als dit in de toekomst toegelaten wordt dan kan dit via over-the air updates aangepast worden.
Verder is het ook nog uitkijken naar de nieuwe 150kWh batterij waarmee er effectief meer dan 1000km mee gereden is, dus geen WLTP cijfers.
PLUS
Mooi design
Break uitvoering
Gebruikte materialen
Intuïtief entertainment systeem
Bijna alle opties standaard
Batterijwissels
MIN
Traag openende koffer
Beperkte kofferruimte
Eindeloze veiligheid piepjes tijdens het rijden
Geen Apple Carplay ondersteuning