Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

NIO ET7 Long Range

NIO laat de Belgen voorlopig nog op hun honger zitten en zwijgt in alle talen over een Belgische introductiedatum. Het werd initieel in 2023 voorgesteld aan de Belgische pers en beloofde operationeel te zijn tegen 2024 maar dat lijkt voorlopig nog een utopie. Naar alle waarschijnlijkheid gaan we een introductie mogen verwachten zodra we de NIO Swap stations zien uit de grond rijzen. In Nederland zijn er momenteel al 10 batterij wisselstations en wereldwijd 56, de meeste zijn te vinden in Duitsland, Nederland en zo verder richting de Scandinavische landen.

De NIO ET7 Long Range staat bovenaan het gamma wat betreft de sedans, daarnaast vind je nog een line-up van verschillende SUV’s, allemaal elektrisch. De NIO ET5 Touring waar we al eerder mee op pad gingen blijft uniek aangezien weinig merken inzetten op een Touring variant.

Karaktervol design

Mooie, subtiele karakterlijnen maken van de NIO ET7 een zeer elegante wagen. Vooraan zeer herkenbaar NIO met de gescheiden lampen die de sportieve bumper en de langgerekte motorkap visueel opdelen. Nog iets wat typisch NIO is, zijn de talloze camera’s die weinig subtiel op en rond de wagen gemonteerd zijn, een punt waarop de concurrentie wat beter scoort. Op de flanken vind je nog een paar camera’s met op de deuren de verzonken handgrepen die resoluut zorgen voor een betere luchtweerstand. Achteraan aan het kofferdeksel vinden we de ledverlichting die over de breedte van de koffer rijkt en voorzien is van de nodige animaties bij openen of sluiten. Standaard wordt de ET7 Long Range versie geleverd op 21″ Vortex Carbon Fiber lichtmetalen velgen met 255 / 40 R21 Self-Sealing banden.

De NIO ET7 is geen kleine jongen, met zijn 5.10m valt hij onder de luxewagens, waar we oa de Mercedes S-klasse, BMW 7 of een Maserati Quattroporte kunnen terugvinden. NIO windt er dan ook geen doekjes om dat ze hiermee de strijd aangaan en wat ons betreft daar ook in slagen als je het designconcept van de ET7 bekijkt. De Star Gray kleur geeft hem een klassevolle uitstraling met een sportieve kant, kies je meer voor de klassiekere kleuren dan zijn Sunrise Beige, Cloud White, Deep Black of als enige optionele kleur Southen Star (€1680) een mogelijkheid.

Hoogtechnologisch huiskamergevoel

Het interieur wat NIO in de ET7 aanbiedt is in 3 kleuren beschikbaar.  Sand Brown, zandkleur met een donkere dakhemel, Edelweiss White met lichtere tinten en voor de meer sportievere aankleding Storm Gray met vooral donkere tinten zoals onze testwagen.

Het dashboard is op het eerste zicht vrij sober opgebouwd, bijna geen knoppen, alleen maar zwevende display’s iets waar we anno 2024 aan gewoon moeten worden. Zo ook meer en meer onzichtbare slimme ventilatieroosters die voor een strakkere eenvoudigere opbouw van het dashbord zorgen. Maar toegegeven het zorgt wel voor een zekere gevoelsrust. De moderne stoelen met omringende armleuningen en gevleugelde hoofdsteunen, gelamineerd glas en verwarmbare, geventileerde stoelen met verwarming bieden ultiem comfort voor alle passagiers. Het grote panoramische dak zorgt zelfs met de combinatie van de zwarte dakhemel voor een ruimtelijk gevoel.

Dit allemaal zorgt voor het ultieme huiskamergevoel binnen de ET7, om het geheel compleet te maken voegen ze hierbij het 7.1.4 Immersive Sound System. Dit biedt standaard Dolby Atmos, een systeem dat gebruik maakt van maar liefst 23 luidsprekers en 1000W uitgangsvermogen biedt. Veel… hoor ik jullie denken, maar het is een systeem dat vooral heel zuiver en gedetailleerd speelt maar daarom niet loeihard.

Digitaal maatje

NOMI Mate is de technologische ontwikkeling van NIO’s tweede generatie digitale cockpit. Het actieve “mannetje” dat je bovenaan op je dashboard terugvindt begeleidt en helpt je waar mogelijk door simpelweg “hey NOMI” te zeggen. Dankzij 4 microfoons in de wagen weet hij perfect te kijken vanwaar de stem komt. Voorlopig verstaat hij wel alleen nog maar Engels, Nederlands is in ontwikkeling en wordt uitgerold via over-the-air updates. De digitale cockpit is voorzien van een 12,8 inch AMOLED middendisplay, een 10,2 inch HDR digitaal instrumentenpaneel, een tweede multifunctioneel HDR-touchscreen en een Head-up Display. Verder is de NIO ET7 voorzien van het meest geavanceerde, derde generatie Qualcomm® Snapdragon™ Automotive Cockpit Platform met de krachtigste in-car mobiele connectiviteit en communicatiemogelijkheden, waaronder 5G, Bluetooth 5.2, Wi-Fi 6 en UWB en NFC. Daardoor geniet je van een naadloze en snelle connectiviteitservaring maar één heel groot nadeel is de afwezigheid van Apple CarPlay of Android Auto, ook al kan je verschillende app’s downloaden op het infotainment. Omdat de knoppen op het stuur naargelang het menu kunnen wijzigen van functie, moet je bijna van buiten weten welke knop voor wat dient tijdens het rijden om bijvoorbeeld het volume harder te zetten of om de radio van zender te veranderen.

Het nadeel van alle functies in een menu in het infotainment onderbrengen is dat je constant moet zoeken naar een functie, ook al is deze menu logisch opgebouwd. Bijvoorbeeld om de koffer vanbinnen te openen vraagt verschillende klikken op het scherm, een pop-up menu bij het stilzetten van de wagen zou dit kunnen makkelijker maken.

E-aandrijflijn

Bij de NIO ET7 is er slechts keuze uit één aandrijflijn, deze levert 653 pk door middel van 2 elektromotoren, 245 pk voor en 408 pk achter. Het geheel levert een mooie 850Nm koppel en legt een sprintje naar de 100 km/u af in slechts 3,8 seconden en heeft een topsnelheid van 200 km/u. Om het geheel te voeden kan je kiezen uit een Standaard (75kWh) of Long Range (100kWh) batterij. Onze testwagen was uitgerust met een longrange batterij en met het verbruik van 20 kWh per 100 km kwamen we net niet aan de 500 km bereik.

Het laadvermogen van de batterij is ook afhankelijk van welke versie je kiest, de standaard range batterij kan je laden met 140 kW, bij de longrange wordt het bepaald of je een oudere of nieuwe versie hebt, dan is het initieel 125 of 180 kW. Thuis laden kan met een vermogen van maximum 11 kW.

Dankzij de instelbare adaptieve luchtvering kan je de rijhoogte kiezen of naargelang de rijmodus zich laten aanpassen. Maar de luchtvering van de NIO ET7 is een absolute must voor onze Belgische wegen, want zelfs op de laagste stand filtert hij probleemloos oneffenheden weg.

Flexibele Batterij & prijs

Naast de aankoop van je NIO ET7 die zonder batterij € 72.900 kost moet je even stilstaan bij de keuze van je batterij, ze bieden hier verschillende flexibele oplossingen voor zoals de BaaS service. NIO BaaS is een revolutionaire innovatie, mogelijk gemaakt door de auto te scheiden van de batterij, met oplaadbare, verwisselbare, upgradebare batterijtechnologieën. Users van NIO BaaS kunnen zich aanmelden voor batterijpakketten met verschillende capaciteiten, afhankelijk van hun behoeften. BaaS-users hebben recht op enkele voordelen, waaronder toegang tot NIO’s Power Swap technologie. Afhankelijk van het abonnement dat je neemt kan je kiezen uit de 75 kWh of 100 kWh grote batterij, in de toekomst wil NIO hier nog de 150 kWh ultralong range batterij toevoegen maar momenteel is hier nog geen releasedatum voor bekend.

Ga je voor de BaaS optie dan betaal je maandelijks voor de standaard range € 169 of € 289 voor de longrange batterij. Wil je toch liever niet gaan voor een maandelijkse kost dan kan je de batterij ook gewoon mee aankopen met de wagen en dan kost je dat € 12.000 voor de standaard range en € 21.000 voor de longrange batterij. In België is dit momenteel interessanter omdat wij nog niet voorzien zijn van swapstations.

Conclusie

Hopelijk mist NIO in België de boot niet van de snelgroeiende Chinese EV markt, want de technologie wat NIO brengt is momenteel zeer uniek.

De ET7 is niet alleen heel mooi om naar te kijken, met zijn sportwagen prestaties die hij combineert met zijn luxe brengt hij beide werelden samen tot een uniek product. NIO wil dan ook vergeleken worden met de premium Europese merken en dat is zeer terecht. Met dit verschil dat ze met hun Battery swap systeem iets uniek kunnen brengen wat Europese merken nog niet kunnen.

    PLUS

  • Design

  • Rijeigenschappen

  • Geluidsinstallatie

  • Comfort

  • Batterij wissels

    MIN

  • Nog niet beschikbaar in België

  • Snel laden is niet zo snel