Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Nissan Ariya 87kWh Evolve

De Nissan ARIYA de nieuwste elektrische crossover met een premiumgevoel.

Als we de buitenkant van de ARIYA bekijken zien we een elegante zelfs stijlvolle wagen. Door een zwart dak te gebruiken op de wagen en de afhellende daklijn toont het als een compacte SUV, maar vergis je niet. Deze ARIYA is 4,6m lang bijna even groot als de Skoda Enyaq op een paar millimeter na. Wat zeker in het oog springt aan deze wagen is vooraan de grote zwarte plaat met Kumiko-patroon met daarin verwerkt de opvallende LED-dagrijlichten en smalle LED-koplampen.  Achteraan de wagen is er het achterlicht dat mooi doorloopt op het kofferdeksel en waar de letters Nissan in verwerkt zijn.

Als we de deur openen is het eerste wat opvalt het ruimte gevoel. Dit komt omdat er geen middenconsole aanwezig is en waardoor de vloer doorloopt tot de passagierszijde. Als je plaatsneemt achter het stuur zit je wel hoger dan normaal, maar dit gevoel is na een tijd verdwenen. Zelf moet ik de rugleuning naar achter zetten, want met mijn lengte van 1m87 is er weinig hoofdruimte. Eens we de autostoel elektrisch geregeld hebben en de positie hebben kunnen opslaan, kunnen we dit toch wel mooie interieur eens verder bekijken.

Het eerste wat opvalt is de namaak houtenbalk waar de bedieningsknoppen in zijn verwerkt. Dit hebben ze ook verwerkt in de elektrisch verschuifbare armsteun-box wat een heel clean gevoel geeft, maar toch het gebruiksgemak van fysieke knoppen biedt. Op het dasboard heb je een groot zwart paneel waar twee 12,3” TFT-displays in verwerkt zijn. De ene display geeft de meterweergave weer, het ander het infotainmentsysteem dat handig te bedienen is doordat het voorzien is van verschillende apps. Apple CarPlay is draadloos voorzien bij Nissan, Android Auto is ook beschikbaar maar daar heb je wel een kabeltje voor nodig. Heb je het kabeltje nodig dan is er voor je smartphone een vak voorzien in de armsteun-box met toegang tot USB-A en USB-C. Dit vak is niet in het gezichtsveld wat er dus voor zorgt dat je de smartphone wel eens kunt vergeten in de wagen.

De ARIYA die wij mochten testen was de EVOLVE versie en deze beschikte over verwarmde/gekoelde voorzetels en verwarmde zetels achteraan. Achteraan heb je meer dan voldoende been ruimt alleen is de hoofdruimte iets minder door de afhellende daklijn.

Deze Nissan is gebouwd op het CMF-EV platform wat dezelfde basis is als de Renault Megane. De wielbasis van de ARIYA is groter waardoor het batterijpak wat langer en hoger is wat dus meer vermogen kan leveren.  Deze ARIYA is in twee aandrijf versies leverbaar, de 2WD voorwiel aandrijving of 4WD, de e-4orce welke over twee dezelfde motoren beschikt. Je kan ook nog een keuze maken tussen het 63 kWh of 87 kWh batterijpakket. Wij hadden een 87 kWh batterij wat een bereik heeft van 536 km WLTP heeft en een gemiddeld verbruik van 18,1 kWh/100km WLTP heeft. De Nissan ARIYA heeft een aangenaam en comfortabel rijgedrag. Het is voorzien van alle nodige snufjes zoals de e-Pedal en de Propilot met Navi-link wat anticipeert op de voorziene reisweg met hulp van de navigatie.  

Conclusie:

Deze Nissan ARIYA is een zeer goed uitgeruste wagen dat luxueus aanvoelt, met veel ruimte en die er nog eens goed uitziet. Hoofdruimte mocht wel wat meer zijn op deze wagen. Onze test wagen was de ARIYA 87 kWh EVOLVE versie en kost 63.100 euro maar het basis model begint vanaf 48.400 euro. Het verbruik van deze wagen tijdens de test was een 16,9 kWh/100km gemengd gebruik wat niet slecht is. Aangenaam verrast wat Nissan hier heeft gemaakt!

    PLUS

  • uitrusting      

  • prijs

  • afwerking

    MIN

  • Android Auto via kabeltje
  • Hoofdruimte
  • ‘gekendheid’ Nissan