Nissan Ariya Evolve+
De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar geleden het levenslicht. De Nissan Ariya wordt gebouwd op een volledig nieuw EV-platform. Het CMF-EV platform dat ontwikkeld is door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en de nodige flexibiliteit kan bieden aan verschillende motoren, aantal motoren en batterijgroottes.
Future proof
De Nissan Ariya lijkt net te zijn weggeplukt uit een futuristische omgeving, met zijn speciale lijnen, hoeken en vormen valt hij meteen op een positieve manier op. Door een zwart dak te gebruiken op de wagen en door de afhellende daklijn toont het als een compacte SUV, maar vergis je niet, deze Ariya is wel degelijk 4,6m lang. Daarmee komt hij in het vaarwater van de Volkswagen ID.5 en de Skoda Enyaq Coupé. De voorkant van de Ariya wordt vooral getypeerd door de grote zwarte plaat met Kumiko-patroon met daarin de uitgesproken LED-dagrijlichten en smalle LED-koplampen. Achteraan vind je een ledstrip die de hele breedte van de auto in beslag neemt met daarin mooi het Nissan Logo verwerkt.
Luxe en feel good
Binnen in de Nissan Ariya voel je je meteen op je plaats, alle materialen binnen handbereik voelen aangenaam en zacht aan. Geleid door de Japanse term ma – verwijzend naar ruimtelijke openingen – is het interieur van de Ariya efficiënt en comfortabel ontworpen. In plaats van een traditioneel auto-interieur lijkt het interieur van de Ariya meer op een strakke café-lounge in een ruimteschip. Het blauw gewatteerd lederen interieur dat eigen is aan de Evolve+ loopt door in de deurpanelen en zorgt voor een ruimtelijk gevoel. Maar het is meer dan een gevoel, zowel vooraan als achteraan biedt de Ariya aanzienlijk wat beenruimte.
Het dashboard bied je wat ze bij Nissan een virtuele horizon noemen, twee horizontaal geplaatste 12,3” schermen. Hierop krijgt de bestuurder in één oogopslag en zonder afleiding de informatie die hij nodig heeft. De schermen hebben een gegolfde vorm, zodat belangrijke voertuiginformatie, zoals batterij-informatie, actieradius en navigatie, altijd met een eenvoudige veegbeweging op te roepen is. Niet alle functies zijn ondergebracht in het touchscreen waardoor je voor de courante bedieningen beroep kan doen op ingewerkte knoppen onder het houten dashboard oppervlak.
Hoogtechnologische aandrijving
Op het gebied van prestaties krijgt de Ariya EVOLVE+ een nieuwe 394 pk motor, een toename van 88 pk ten opzichte van vorige motoren en levert een koppel van 600Nm, evenals de 87 kWh batterij en Nissan e-4ORCE elektrische vierwielaandrijving. De Ariya EVOLVE+ accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,1 seconden en biedt een actieradius van WLTP 498 km. De topsnelheid ligt op 200 km/u.
e-4ORCE, de ‘e’ in e-4ORCE staat voor het volledig elektrische aandrijfsysteem. ‘4ORCE’ verwijst naar de fysieke kracht en energie van de auto en de ‘4’ verwijst naar de vierwielaandrijving. Naast het optimaliseren van de koppelverdeling tussen voor en achter, verdeelt het systeem ook de remkracht individueel over de vier wielen. Dat levert een bochtgedrag op waarbij de auto volledig de bedoelingen van de bestuurder volgt, met minimale stuurcorrecties. De stijvere veren zorgen voor een sportief rijgedrag, dat op slechtere wegen wat stuiterig kan zijn.
Standaard wordt deze topversie van de Ariya als enigste uit het gamma geleverd met een 22kW boordlader en een snellaad capaciteit van 130kW.
Waardige vervanger
But as we speak is de versie EVOLVE+ net verdwenen uit het gamma van Nissan, maar een waardige vervanger staat al te trappelen om zijn plaats in te nemen. Namelijk de krachtigste Ariya versie, NISMO genaamd. Deze versie is momenteel al te bestellen en zal vanaf 2025 te zien zijn op onze Belgische wegen! Zeker iets om naar uit te kijken!