Opel Corsa-e
De Corsa is reeds sinds 1982 op de markt en is voor Opel echt wel een succesverhaal. Dat bewijzen de meer dan 14 miljoen verkochte exemplaren. Bij Opel hopen ze natuurlijk deze traditie verder te zetten met deze elektrische versie van de Corsa.
Deze reeds 6de versie van de Corsa beleefde zijn wereldpremière op de IAA in 2019 te Frankfurt.
Een echt hoogtepunt is het adaptieve niet-verblindende Intelli-Lux LED® Matrix-licht, dat Opel met de huidige Corsa ook voor het eerst in het segment van de compacte auto’s aanbiedt. Daarnaast zijn er tal van state-of-the-art assistentiesystemen, zoals Forward Collision Alert met automatische noodstop en voetgangersdetectie, plus adaptieve snelheidsregeling op basis van radar, die het rijden ontspannen en nog veiliger maakt. Met een lengte van 4,06 meter blijven de rijeigenschappen, de overzichtelijkheid en de praktische bruikbaarheid van de Corsa met vijf zitplaatsen van grote klasse. De coupé-achtige daklijn is 48 millimeter lager dan die van zijn voorganger, zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte. Tevens zit de bestuurder 28 millimeter lager. Het lagere zwaartepunt komt de rijeigenschappen en het weggedrag ten goede. De nieuwe Corsa is directer en dynamischer – voor meer plezier achter het stuur. Met dit succesrecept is de kleine auto met de Blitz opnieuw de populairste kleine auto en de bestverkochte auto in landen als Duitsland en Groot-Brittannië geworden.
De batterij-elektrische bestseller bewijst zijn effect bij het publiek op verschillende manieren: in Duitsland won de in serie geproduceerde Corsa-e het ‘Gouden Stuurwiel’ – en als aangepaste Corsa-e Rally demonstreert hij in de autosport hoe topprestaties en milieuvriendelijkheid gecombineerd kunnen worden. Opel is de eerste fabrikant die een batterij-elektrisch rallyvoertuig heeft ontwikkeld, dat sinds 2021 het emissievrije wapen is in de ADAC Opel e-Rally Cup: ‘s werelds eerste elektrische rallykampioenschap voor één merk.
Design
Deze Corsa-e heeft voor zijn compacte voorkomen wel mooie lijnen meegekregen en dit samen met een strak en opvallend front. De horizontale grill loopt bijna naadloos over naar de optionele IntelliLux led matrix-koplampen. Deze frontgrill samen met de motorkap “welke een soort van middenlijn heeft” geven de wagen een sportievere uitstraling welke doorloopt naar de zijkanten en achterzijde.
De optionele 16” of 17” lichtmetalen velgen dragen niet alleen bij aan de sportievere uitstraling maar zorgen door hun vormgeving mee voor een verminderd verbruik. Bij een elektrische wagen is de stroomlijnwaarde of luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) zeer belangrijk omdat deze een enorme impact heeft op de actieradius.
Het interieur is bestuurdersgericht en er zijn degelijke materialen gebruikt die zelfs vrij luxueus ogen.
Het rijden
Wel qua configuratie is deze Corsa-e net hetzelfde opgebouwd als de Mokka-e waar wij onlangs mee reden. Dat wil zeggen een motor met een vermogen van 136pk (100kW), gevoed door een batterij van 50kWh. In deze Corsa-e geeft dat een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 8,1 seconden. De actieradius ligt door zijn compactere uiterlijk net wat hoger dan de Mokka-e en in ideale omstandigheden kom je dan zo’n 330km ver (WLTP). Zoals ook aangehaald bij andere EV’s hangt dit van veel omstandigheden af. Rijstijl, weersomstandigheden en de snelheid waarmee je rijdt.
Opel geeft deze actieradiussen mee.
Tussen 195 – 410 km
Stad – Winter * 270 km
Snelweg – Winter * 195 km
Gecombineerd – Winter * 230 km
Stad – Zomer * 410 km
Snelweg – Zomer * 250 km
Gecombineerd – Zomer * 315 km
Wij reden een 250km snelwegen gemengd met stadsverkeer.
Dus absoluut niet verkeerd als je het mij vraagt. Laden gaat vlot maar niet supersnel. Aan een 22kW lader 5 uur en aan een snellader van 50kW is hij in een 40-tal minuten van 10-80 procent opgeladen. Kan je aan een snellader aan 100kW laden duurt hetzelfde ongeveer 30 minuten.
Technologie
Ook aan technologie geen gebrek. Zo zijn er de reeds aangehaalde led matrixkoplampen waardoor de tegenligger niet verblind wordt bij gebruik van de grootlichten. Ook is er de automatische cruisecontrol, de actieve rijstrookassistent, 180° panoramische achteruitrijcamera, het parkeerhulpsysteem, zetel en stuurverwarming en nog tal van opties die het rijden in deze Corsa zeer aangenaam maken.
Er is het 10-inch infotainmentscherm met touchcontrol dat je met Apple CarPlay kan verbinden alsook met Android Auto.
Tot slot:
Deze Corsa kan je kopen vanaf €33.000.
Dat lijkt veel geld maar voor een EV valt dat eigenlijk nog wel mee want je krijgt heel wat in de plaats. Voor een stadswagen zit er veel tehnologie en veiligheid aan boord die het rijden in het algemeen zeer ontspannender maken.