Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Opel Mokka-e

We reden vorig jaar reeds met deze EV waarin een batterij van 50kWh zorgt voor de voeding van de 136 paarden die in deze Mokka steekt.
Stellantis gebruikt deze set-up trouwens ook nog in andere voertuigen binnen hun Gamma. Bijvoorbeeld de Corsa-e waar binnenkort ook een review van verschijnt.
Dat betekend dus dat er zorgvuldig gekozen is voor deze setting om zo dus ook de aanschafprijs enigszins te kunnen drukken. Enigszins want EV’s blijven nu eenmaal een stukje duurder dan hun met verbrandingsmotor voorziene familieleden.
Met deze 50kWh batterij kan je volgens WLTP circa 320km rijden. Let wel dit is als je hem als stadswagen gebruikt in ideale weersomstandigheden. Wij hebben dat getest en kwamen in stad op een 275 kilometer uit (bij vriestemperaturen). Op de snelweg is dit natuurlijk een ander verhaal en moet je ongeveer 80 kilometer van dit aantal afdoen.
Laden gebeurt in een 30-tal minuten aan een snellader. Thuis aan de wallbox zal dat ongeveer 5 tot 7 uur duren.
We hadden het zonet al over het rijbereik. En veel mensen zullen wel zeggen dat dit wat tegenvalt. Maar is dat wel zo? Dat laatste hangt vooral van het gebruik van de wagen af maar ook als je hierbij in combinatie een wallbox thuis hebt. Rij jij bijvoorbeeld net zoals ik maar een tiental kilometer naar je werk of naar het dichtstbijzijnde bus- of treinstation. Dan zal je echt wel meer dan voldoende bereik hebben zonder dat je thuis zo’n wallbox nodig hebt. Doe je meer dan 50km/dag kan het al eens aan te raden zijn om thuis te investeren in een wallbox om zo laadstress tegen te gaan en om zo niet met de ongemakken te zitten om iedere 2 dagen ergens een werkende en beschikbare snellader op te zoeken. Natuurlijk helpt het als je op werk of op een openbare plaats kan laden. Ik zal op een later tijdstip trachten de vergelijkingen en mogelijkheden neer te pennen in een losstaand artikel enkel en alleen over het laden.
We hadden het in ons vorig artikel reeds over het design van de Mokka-e. Het kenmerkende Vizor design is gelukkig nog niet veranderd. De adaptieve LED-koplampen bieden steeds en in alle omstandigheden een goed zicht.
Verder zijn er natuurlijk ook tal van veiligheids- en innovatie systemen aan boord. Automatische cruise control en het automatisch noodremsysteem zijn er maar enkele. Binnenin de bestuurdersgerichte cockpit met digitaal instrumentenpaneel (Pure Panel-display).
Je kan je telefoon draadloos laden en het infotainment systeem kan gekoppeld worden aan je telefoon doormiddel van Android Auto of Apple CarPlay. Om geheel tot rust te komen kan je zelfs de massage functie activeren op de bestuurderszetel. Ook zijn de zetels en het stuur elektrisch verwarmbaar.
Rijden in deze Opel is echt wel een zeer aangenaam en daar weten ze wat mij betreft te scoren met deze Mokka-e.
De bestuurder kan via een rijmodusschakelaar het karakter en het prestatie-efficiëntieniveau voor elke rit kiezen. Wanneer je de auto aanzet staat deze in de ‘Normale’ modus.

Een Mokka-e Edition kan je kopen vanaf €37.050. Verder heb je ook een Elegance  (€38.350) versie, een GS Line (€39.300) en de duurdere Ultimate (€42.150) versie.