Optimale voetgangerbescherming: een belangrijk aspect van voertuigontwikkeling bij ŠKODA
Voetgangers, fietsers en motorrijders hebben extra bescherming nodig op de weg. Daarom besteedt ŠKODA AUTO in alle stadia van de voertuigontwikkeling bijzondere aandacht aan de bescherming van de voetganger.
Radek Urbiš, hoofd ontwikkeling voertuigveiligheid bij ŠKODA AUTO, benadrukt: “De veiligheid van voetgangers en mensen op twee wielen is altijd een prioriteit wanneer we een nieuw model ontwikkelen bij ŠKODA. Dat begint met het design van het voertuig en omvat niet alleen uitgebreide testprocedures maar ook moderne rijhulpsystemen die in de eerste plaats voorkomen dat er een ongeluk gebeurt.”
De hoge standaard voor voetgangerbescherming van de huidige ŠKODA-modellen wordt onderstreept door de resultaten in het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), de referentietest voor crashveiligheid. De nieuwe FABIA en de elektrische ENYAQ iV werden allebei uitgeroepen tot beste auto’s in hun klasse voor het testjaar 2021.
Tijdens de ontwikkelingsfase van een nieuw ŠKODA-model worden meer dan 200 verschillende veiligheidstests voor voetgangers uitgevoerd. De fysieke tests die in het laboratorium van Aurel CZ worden uitgevoerd, richten zich op de delen van het menselijk lichaam die bij een ongeluk het kwetsbaarst zijn. De voorgeschreven tests met deze zogeheten ‘impactors’ omvatten de simulatie van een ongeluk waarbij het hoofd van een volwassene of kind de motorkap of de voorruit raakt, en waarbij het boven- en onderbeen van een dummy respectievelijk tegen de motorkap en de voorbumper klappen.
Alle nieuwe ŠKODA-modellen worden ontworpen met een maximale voetgangerbescherming in het achterhoofd. Dit betekent bijvoorbeeld dat er voldoende ruimte moet zijn tussen componenten zoals de motor, schokdempers, motorkapscharnier, motorkapslot en de ruitenwisserassen om een mogelijke impact door vervorming van de motorkap op te vangen. Het voorste deel van de motorkap is eveneens ontworpen met het oog op een optimale veiligheid, zonder scherpe randen of niet-essentiële harde structuren. Ook het energieabsorberende materiaal dat vóór de stalen versteviging van de bumper is aangebracht, draagt bij tot een betere voetgangerbescherming.
Daarnaast kunnen ŠKODA-modellen ook beschikken over rijhulpsystemen die de bestuurder actief ondersteunen bij het voorkomen van aanrijdingen met voetgangers of fietsers. Voorbeelden daarvan zijn Front Assist met anticiperende voetganger- en fietserbescherming en Collision Avoidance Assist dat gecontroleerde uitwijkmanoeuvres mogelijk maakt. Bovendien waarschuwt Exit Warning de bestuurder en passagiers voor voertuigen, fietsers of motorrijders die van achteren naderen wanneer zij een deur openen.