Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Peugeot 508 SW Peugeot Sport Engineered

Nadat bij Peugeot de 508 werd voorgesteld besloot men om de 508 op een steroïdenkuur te sturen bij de ingenieurs van Peugeot Sport. Hiervan konden we het resultaat aanschouwen in 2020 op het Salon in Brussel, waar de Peugeot 508 PSE te zien was als concept. Uiteindelijk werden er voor de productieversie nog wat visuele aanpassingen gedaan maar in grote lijn werd hij integraal overgenomen, inclusief de fluo details die ze bij Peugeot graag de kleur Kryptonite noemen.

 

First thing first, de cijfers.

De aandrijflijn van de 508 PSE kreeg best indrukwekkende cijfers mee, zo is het systeemvermogen goed voor 360pk en maar liefst 520Nm koppel. Deze cijfers kon men bij Peugeot Sport bekomen doormiddel van de 1.6 Puretech viercilinder benzinemotor van 200pk te combineren met 2 elektromotoren op de voor- en achteras, die respectievelijk goed zijn voor 110 en 113 pk en tot 190 km/h samenwerken. Zonder twijfel op papier een mooie combinatie, in praktijk is er niet altijd een harmonieuze samenwerking tussen de motoren wat vooral komt door het trage terugschakelen van de benzinemotor. Dit maakt dat de 508 PSE een van 0 naar 100 tijd heeft van 5,2 seconden. Het volle vermogen kan wel alleen maar benut worden als je de rijmodus op Sport instelt. Het geluid van de benzinemotor komt het deze prestatie gerichte Fransman niet ten goede, een goeie sound had de performance van deze wagen ongetwijfeld kracht bijgezet en voor een totaal andere beleving gezorgd. Anderzijds is het wel goed dat er geen artificiële sound toegevoegd is die zeker afbreuk zou doen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Een batterij met een capaciteit van 11,8 kWh wordt gebruikt voor de elektromotoren te voeden en als je deze op de “full electric” stand zou leegrijden dan kom je volgens de WLTP-cyclus 42 km ver… en nu voor echt… dan kom je er 30km ver mee! Rijd je in de sportstand dan geniet je niet alleen van het volle vermogen maar ontlaadt de batterij zich nooit helemaal om ten alle tijden maximaal van de power te genieten. 

De oplaadmodi zijn flexibel en aangepast aan elke dagelijkse situatie:

  • in minder dan 7 uur aan een gewoon stopcontact

  • in 4 uur via een versterkte stekker van 16 ampère

  • in minder dan 2 uur aan een 32 amp Wall Box.

 

Standaard krijgt hij ook nog de 20” lichtmetalen Exxar velgen met Michelin Pilot Sport 4S-banden. Samen met een verlaagde sportophanging en ook een spoorbreedte die vooraan 2,4cm en achteraan 1,2 cm breder is zorgt dit voor een baanvastheid die uitnodigt om de bochten vlot te nemen. De ophanging met variabele schokabsorptie wordt automatisch aangepast naargelang de stand waarin je rijdt.  In de sportstand is het onderstel vrij stroef afgeveerd maar zeker niet storend hard of onaangenaam. De besturing sportieve besturing geeft goede feedback, niet te licht en niet te zwaar en het kleine laag geplaatste afgeplatte compacte stuur zorgt voor de extra sportiviteit.

Design

Qua design is er ten opzichte van de gewone 508  duidelijk een verschil te merken, het radiatorrooster met de zwevende lamellen is bijvoorbeeld dankzij 3d-printtechnologie mogelijk gemaakt. De voorbumper die met de Kryptonite luchtinlaten sportiever oogt en ook de “flappen” op de bumpers en de zijkant van de wagen die niet alleen voor de show zijn maar wel degelijk dienen om de luchtstroom te verbeteren en de luchtweerstand te verlagen. De achterbumper is voorzien van een diffusor met aan iedere zijde een uitlaat die het sportieve karakter van de wagen sterk benadrukt. Zijn uitgesproken lichtsignatuur in de achterlichten zijn een knipoog naar de legendarische Peugeot 504 Coupé. De 3 Kryptonite klauwen verwijzen dan weer naar de nieuwe indentiteit van Peugeot Sport.

Om het sportieve karakter nog extra kracht bij te zetten zijn ook al de chroomaccenten vervangen door glanzend zwarte. Doorheen het interieur gaan deze Kryptonite details verder in de stiksels van het dashboard,zetels,stuur… daar waar met de grootste verfijning de afwerkingsmaterialen gekozen zijn om de premium beleving tot stand te brengen. Werkelijk alles in het interieur is bekleed met alcantara. De nieuwe zetels met ‘Comfort-fit’-ondersteuning zijn bekleed met leder en alcantara en niet alleen elektrisch verstelbaar maar ook verwarmd en hebben een massagefunctie! 

Dankzij de Peugeot i-Cockpit zit je echt precies in een soort cocon die voor een extra intense rijervaring zorgt. De grafische animaties van de Peugeot i-Cockpit op het 12,3” bestuurders display en het centrale 10” display hebben de Kryptonite kleuren meegekregen om nog maar eens te duiden dat je met een exclusieve/snelle Peugeot onderweg bent.

Dankzij het standaard Focal geluidssysteem kan je door de 10 luidsprekers en de 12-voudige digitale versterker van 515 Watt genieten van een subliem geluid. CarPlay en Android Auto zijn ook aanwezig om deze beleving nog persoonlijker te maken, wel is het spijtig dat hier niet het volledige scherm benut wordt maar links en rechts een plaats voorzien wordt voor de temperatuurregeling.

De 508 Peugeot Sport Engineerd wordt geleverd met alle rijhulpsystemen die beschikbaar zijn op het 508-gamma, zoals nachtzicht, adaptieve cruisecontol met stop en go functie, lanekeeping assist, automatisch remmen enzoverder.

Wat moet dat kosten?

De 508 Peugeot Sport Engineerd is enkel in 3 kleuren verkrijgbaar, namelijk Selenium grijs, Perla Nera zwart (+710€) en Nacré wit (+950€). Hij rolt in Mulhous, Frankrijk van de band voor de prijs van 67823€ btw inclusief, deze is dan wel full option, de enige optie die je kan kiezen is letterlijk de kleur. Onze testwagen die in Nacré wit is uitgevoerd is de keuze die je moet maken als je een speciale Peugeot 508 wil maar niet te hard ermee wil opvallen. Wil je voor de meest sportieve uitstraling gaan is de standaard Selenium Grijs kleur een betere optie.