Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Range Rover Evoque P300e PHEV

De Evoque, welke geproduceerd wordt sinds 2011 heeft wat mij betreft al een hele evolutie doorgemaakt. Gestart in 2008 als conceptauto tijdens de North American International autoshow. En nu dezer dagen een toonbeeld van technologie en volledig in lijn met de elektrificatie. Dit door de batterijen die deze Evoque aan boord kreeg samen met 1.5l benzine motor.

Een combinatie van een benzinemotor en een elektromotor. Schakel over van puur elektrisch woon-werkverkeer zonder uitlaatemissies naar een mix van benzine en elektrisch vermogen voor lagere emissies tijdens langere ritten. Het opladen van de elektrische kant van uw PHEV kan eenvoudig vanuit huis of op uw bestemming. De Range Rover Evoque Plug-in Hybrid combineert zoals ik eerder reeds aanhaalde een 1.5 liter driecilinder benzinemotor met een elektromotor, die samen een vermogen van maar liefst 309 pk ontwikkelen.

Dit maximaal vermogen levert een koppel op van 540 Nm tussen de 2000 en 2500 t/min.

Gekoppeld aan een 8-traps automaat sprint deze Land Rover van 0-100km/u in slechts 6,4 seconden. Topsnelheid bedraagt 213 km/u.

Vele mensen vragen me hoe dat nu zit met Range Rover. Is dat nog een Land Rover of is het nu zoals bij sommige andere automerken een eigen leven gaan leiden?

Wel de Range Rover is nog steeds gewoon een model van Land Rover. Je kan dat ook zien aan de badge die nog steeds terug te vinden is op bijvoorbeeld de grille. Alleen zijn er voor dat model meerdere types om het zo maar te zeggen. De Evoque is er daar eentje van. Om de hele geschiedenis van de Range Rover na te lezen verwijs ik jullie naar dit webadres.

Je kan er vanalles terug vinden over de Range Rover, de Range Rover Hybrid, Sport, Velar, De Evoque natuurlijk en de Evoque Cabriolet. Zeker het lezen waard!

De PHEV (Plug-In Hybrid) waar wij dus mee reden heeft een CO2 uitstoot van 32G/km en voldoet daarmee dus ruimschoots aan de Europese norm die momenteel voorgeschreven is om er uw fiscaal voordeel mee te doen.

De elektrische actieradius is volgens WLTP 62 km en het duurt thuis ongeveer 5h om de batterij van 15 kWh op te laden (7 Kw-lader). Gebruik je een lader van 32Kw op gelijkstroom duurt het ongeveer 30 minuten om hem tot 80% op te laden.

Hoewel de Evoque eerder een “Compacte” SUV is in het Land Rover gamma is dit absoluut geen kleine wagen.

De Evoque blijft simpelweg een zeer opvallende verschijning binnenin de Range Rover reeks. Minder coupé als voorheen maar wat mij betreft zeker wel geslaagd.

De Matrix LED-koplampen met LED-signature dagrijverlichting bieden een adaptieve lichtbundel. Deze maximaliseert het aantal grootlichtsecties voor ultiem zicht, en werpt een schaduw over tegemoetkomend verkeer om zo verblinding te voorkomen.

Binnenin natuurlijk een zeer strakke en moderne afwerking met hoogwaardige materialen die het interieur van deze Evoque verfijnen. De middenconsole met infotainment scherm en het scherm/bedieningspaneel voor onder andere HVAC ziet er zeer goed uit.

De opbergruimte in de middenconsole is zeer ruim en handig.

De zetels zijn elektrisch verstelbaar, aan de bestuurderskant maar liefst 12-voudig en aan passagierskant 10-voudig. De achteruitkijkspiegel is dimmend en in ons geval wordt er het camerabeeld op geprojecteerd. Handig als je hele wagen vol steekt natuurlijk. Indien gewenst ook makkelijk uit te schakelen. Met maar liefst een kofferruimte van 591 liter besef je maar al te snel dat je hiermee niets te kort komt. Met alle achterzetels neergeklapt breidt je de kofferruimte namelijk uit naar 1383 liter.

Tijdens mijn testweek was ik zeer onder de indruk van deze Evoque. Niet alleen van het rijden maar ook alles errond. Bediening, de rust en kalmte dat deze wagen uitstraalt, het vebruik, actieradius enz.. . Deze laatste punten zijn natuurlijk bestuurdersafhankelijk.

De Evoque waar wij mee reden (P 300e PHEV) kan je kopen vanaf € 63.545.
Er is reeds een Evoque verkrijgbaar vanaf €40.650 (D165 FWD manueel).