Renault Espace E-Tech full hybrid 200
De eerste Renault Espace debuteerde in november 1983. Maar sinds de SUV’s de bovenhand nemen is het ooit succesvolle minivan segment gestagneerd. Daardoor veranderde de Espace in zijn laatste 5e generatie tot een crossover met SUV-allures. Maar het concept sprak de klanten niet aan en zo verdween de Espace stilaan meer en meer naar de achtergrond.
Met de zesde generatie is dit voorbij, de Espace heeft weer een duidelijk karakter. Gewoon niet meer als minivan, maar als klassieke SUV met 18 centimeter bodemvrijheid. De afmetingen van het nieuwe vlaggenschip-SUV: 4,72 meter lang, 1,83 meter breed (zonder buitenspiegels) en een kleine 1,65 meter hoog. Daarmee is hij 21 centimeter langer, 0,5 centimeter breder en bijna drie centimeter hoger dan de vijfzits Austral. Het verschil in wielbasis (2,74 meter) bedraagt maar liefst zeven centimeter. In de modelhiërarchie vervangt de nieuwe Espace de Koleos. Met de zesde generatie Renault espace deint Renault in tegen de gewoonte om elke nieuwe generatie een tikkeltje groter te maken, de nieuwste generatie is namelijk met 4,72 m maar liefst 13 cm korter dan de vorige generatie.
Het CMF-CD-platform van de joint venture Renault-Nissan-Mitsubishi dient net zoals bij de 5e generatie Espace als basis voor de nieuwe Renault Espace. Maar zowel bij auto’s als de Austral en de huidige generaties van de Nissan Quashqai, X-Trail of de Mitsubishi Outlander blijkt dat dit zeker toekomstbestendig is. Ook omdat het een gewichtsbesparing van 215 kilogram oplevert ten opzichte van de vorige generatie.
De SUV krijgt alleen een volledig hybride aandrijflijn met 200 pk. Deze combineert een 131 pk sterke 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor en twee elektromotoren. Het vermogen wordt verdeeld door een continu variabele transmissie en de recuperatie kan in vier fasen worden aangepast met behulp van de stuurwielpeddels. 0 tot 100 km/u doe je in 8,8 seconden. Het brandstofverbruik van de nieuwe Renault Espace bedraagt officieel 4,7 liter per 100 km en de CO₂-uitstoot bedraagt 104 gram per km. Wij reden tijdens onze testweek moeiteloos een verbruik van 6,1 liter per 100 km wat maakt dat het een aandrijflijn is die vooral zuinig is maar verder weinig sportiviteit biedt. Er zijn vier rijmodi beschikbaar: Eco, Sport, Comfort en persoonlijk.
De vierwielbesturing komt standaard op de uitvoeringen ‘Iconic’ en ‘Esprit Alpine’. De wielen, met multi-link achteras, draaien bij lage snelheden in dezelfde richting en boven 50 km/u in de tegenovergestelde richting als de voorste om zo de wendbaarheid te verbeteren.
Het assistentiepakket van de nieuwe Renault Espace omvat maar liefst 32 systemen, waaronder actief noodremmen en Lane Departure Warning, dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruisecontrol met stop-and-go-functie, waarschuwing voor kruisend verkeer achteraan en nog veel meer. Onze testwagen was ook uitgerust met ‘Active Driver Assist’, waarmee de Espace op rechte stukken en flauwe bochten deels zelfstandig kan rijden.
Op het eerste zicht is de nieuwe Espace een uit de kluiten gewassen Austral. De dagrijverlichting vormt een contour rond de brede koplampen, die tot ver in de voorkant doorlopen. Daartussen plaatsen de ontwerpers in het radiatorrooster een groot Renault logo. De achterlichten volgen het design van de koplampen, maar zijn smaller en lopen bijna over de hele koffer door.
De velgen zijn afhankelijk van de uitrusting 19 of 20 inch. De 20 inch velgen op onze testwagen zorgden niet meteen voor een oncomfortabel rijgedrag en bezorgen de Espace daar bovenop nog een sportievere uitstraling.
Op het dashboard bevindt zich een horizontaal en aanpasbaar bestuurdersinformatiedisplay (12,3 inch) en een verticaal infotainmentscherm (12 inch). Google levert zowel het besturingssysteem als de navigatiesoftware en updates komen over-the-air. Tegen een meerprijs biedt Renault een 9,3-inch head-updisplay aan dat de informatie rechtstreeks op de voorruit projecteert.
Aan de rechterkant achter het stuur zijn er drie hendels voorzien, één voor het rijden één voor de ruitenwissers en één voor de bediening van de audio, dit geeft helaas wel zeer snel de neiging om je te vergissen van hendel. Het bijna vierkant stuurwiel lijkt op het eerste zicht misschien wat raar maar is zeer handig en fijn en ligt vooral goed in de hand. Door de wat zinloze verplaatsbare draadloze oplader in de middenconsole krijg je een overgang van hard naar zacht materiaal waar net je elleboog ligt, wat zeer onaangenaam aanvoelt. De vloer vooraan loopt schuin omhoog richting de bestuurders-en passagierszetel zodat je nooit je voeten vlak kan zetten op de bodem.
De nieuwe Espace wordt gebouwd in de Spaanse Palencia-fabriek. Renault vermeldt 43.500 euro als basisprijs voor de nieuwe Espace, die wordt aangeboden in de zes kleuren parelmoerwit, zwart parelzwart, dolomietgrijs, nachtblauw, dezirrood en dolomietgrijs satijn. Het instapmodel is te herkennen aan de 19 inch wielen en chroom- en aluminium carrosserieaccenten. Daarboven is er de Espace Iconic vanaf 48.300 euro met 20 inch velgen en zwarte accenten. De Esprit Alpine komt met zwarte accenten en 20 inch velgen, die een ander design hebben. Deze kost minimaal 46.300 euro. Renault biedt vijf jaar garantie op de espace.