Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Rijdynamische testen met de nieuwe BMW XM

Zijn expressieve design blijft nog steeds verborgen onder camouflagefolie, zijn atletische proporties zijn al voelbaar, en de extreme prestatie-eigenschappen van de nieuwe BMW XM maken elke testrit tot een belevenis, zelfs voor doorgewinterde professionals. In het kader van de rijdynamische tests voltooit BMW M GmbH’s eerste high-performance auto met geëlektrificeerde aandrijving momenteel de laatste fase van zijn serie-ontwikkelingsproces. Slechts een paar maanden na de presentatie van het BMW Concept XM demonstreren prototypes van het productiemodel de hoge mate van rijpheid van hun aandrijf- en ondersteltechnologie in een intensief testprogramma. De BMW XM is klaar voor een nieuwe definitie van hoge prestaties, luxe en soevereiniteit.

Na de volledig elektrische Performance modellen zoals de BMW i4 M50 (gecombineerd opgenomen vermogen: 22,5 – 18,0 kWh/100 km volgens WLTP, CO2-emissies: 0 g/km; gegevens volgens NEDC: – ) en de BMW iX M60 (gecombineerd opgenomen vermogen: 24,5 -21,9 kWh/100 km volgens WLTP, CO2-emissies: 0 g/km; gegevens volgens NEDC: – ), presenteert de BMW XM een ander facet van e-mobiliteit binnen het high-performance autosegment met het eerste M hybride aandrijfsysteem. Een nieuw ontwikkelde V8-benzinemotor in combinatie met een elektrische aandrijving mobiliseert een systeemvermogen van 480 KW/650 pk. Het gecombineerde koppel bedraagt 800 Nm. Het vermogen wordt te allen tijde doeltreffend op de weg overgebracht via de eerste hybride-specifieke M xDrive vierwielaandrijving, die uiterst spontaan is.

Het aftellen naar de wereldpremière van de BMW XM valt perfect samen met de jubileumactiviteiten ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van BMW M GmbH. In december 2022 start de serieproductie in de Amerikaanse BMW Group fabriek in Spartanburg. “Met het debuut van de BMW XM aan het einde van ons jubileumjaar kijken we naar de toekomst, waarin BMW M zal blijven breken met conventies en grenzen zal blijven verleggen,” zegt Franciscus van Meel, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW M GmbH. “Elektrificatie geeft ons nieuwe mogelijkheden om dat onmiskenbare M gevoel op een fascinerende manier te demonstreren en over te brengen op de weg. Ongeacht hun aandrijftechnologie zullen onze performance en high-performance auto’s ook in de toekomst een onmiskenbaar en authentiek M karakter bezitten.”

Voor hun testritten op de openbare weg stelden de ontwikkelings- en testingenieurs een uitzonderlijk veeleisend en gevarieerd routeprofiel op. De intelligent geregelde interactie tussen de nieuwe achtcilindermotor en de bijzonder krachtige elektromotor kan zo in detail worden getest en verfijnd onder de meest uiteenlopende omstandigheden: van tussensprints op de snelweg tot bochtige landwegen en stop-and-go-verkeer in de stad. Steile bergpassen en smalle kronkelwegen bieden het ideale terrein om het rijdynamische potentieel van het M xDrive systeem te demonstreren, inclusief het elektronisch geregelde sperdifferentieel in de achterasoverbrenging.

Met een elektrische actieradius van circa 80 kilometer volgens WLTP kan de nieuwe BMW XM niet alleen binnen de bebouwde kom rijden, maar ook over langere afstanden in een vrijwel geruisloze en plaatselijk emissievrije rijmodus. De spontane reacties van de elektrische motor op elke beweging van het gaspedaal zijn intens voelbaar. In de elektrische modus zorgt de onmiddellijke vermogensafgifte voor een dynamische acceleratie, bijvoorbeeld bij het wegrijden voor een verkeerslicht of bij het verlaten van een stad.

Dat de nieuwe BMW XM als een pure BMW M auto werd ontworpen, blijkt ook uit zijn bijna perfecte 50:50 aslastverdeling en zijn ondersteltechniek. De nieuwe BMW XM is standaard uitgerust met een Adaptive M Professional onderstel. Daartoe behoren ook een modelspecifieke versie van de veren en de elektronisch gestuurde schokdempers alsmede – voor het eerst in een BMW M wagen – een elektromechanisch rolstabilisatiesysteem met 48-volt technologie. Met de extra functie Active Roll Comfort vermindert het de rolbewegingen als gevolg van een oneffen wegdek aan één kant. Tegelijkertijd wordt de carrosseriehoogte aan de desbetreffende kant van het voertuig actief aangepast. De geïntegreerde actieve besturing behoort eveneens voor het eerst tot de standaarduitrusting van een BMW M model en bevordert de wendbaarheid, de dynamiek in de bochten en de rijstabiliteit bij het wisselen van rijbaan.

Met deze combinatie, een modelspecifiek M remsysteem en de nieuwste generatie van het geïntegreerde remsysteem, alsmede optionele M lichtmetalen velgen tot 23 inch groot, biedt de nieuwe BMW XM een weggedrag dat zelfs in uiterst dynamische rijsituaties nauwkeurig kan worden gecontroleerd. Hij blinkt ook uit door een superieur comfort, zowel overdag als op lange afstanden. De optimale balans tussen prestaties en rijcomfort is bereikt in het intensieve testprogramma onder alledaagse omstandigheden. De ervaren ontwikkelaars aan boord van het preproductiemodel registreren nauwkeurig hoe de ophangingssystemen reageren op spoorvorming, hobbels of vuile weggedeelten en hoe zelfverzekerd plotselinge richtingsveranderingen, spontane rijstrookwisselingen of lange afdalingen met hoge vertragingsvereisten worden beheerst. Als onderdeel van de geïntegreerde toepassing van alle aandrijf- en ophangingssystemen, zorgt hun fijnafstemming ervoor dat de verbrandingsmotor en de elektrische motor, alsmede alle onderdelen van de ophanging en de regelsystemen van de BMW XM een perfect gecoördineerd totaalpakket vormen voor een nieuwe vorm van typische M performance.