ŠKODA AUTO start productie MEB batterijsystemen in Mladá Boleslav
ŠKODA is in Mladá Boleslav gestart met de productie van batterijsystemen voor elektrische auto’s op basis van het modulaire elektrische platform (MEB) van de Volkswagen Groep. Daarmee is deze hoofdfabriek van ŠKODA de enige Europese productiefaciliteit voor MEB batterijsystemen buiten Duitsland. Op de nieuw gebouwde productielijn assembleren zo’n 250 medewerkers binnenkort meer dan 250.000 accusystemen per jaar. Naast ŠKODA worden deze systemen ook geïnstalleerd in elektrische modellen van Volkswagen, Audi en SEAT.
“Vandaag is een hele speciale dag voor ŠKODA AUTO. Met de productiestart van MEB batterijsystemen produceren we nu het allerbelangrijkste onderdeel van onze elektrische auto’s in het hart van onze onderneming,” verklaart Michael Oeljeklaus, bestuurslid van ŠKODA AUTO voor productie en logistiek. “Hiermee hebben we opnieuw een doel gerealiseerd in onze succesvolle transitie naar elektromobiliteit. We hebben ongeveer € 130 miljoen geïnvesteerd in een compleet nieuwe productielijn en kunnen nu meer dan 250.000 MEB batterijsystemen per jaar produceren – voor onze eigen e-modellen, én die van de andere merken van de Volkswagen Groep. Ons doel is duidelijk: we willen tegen 2030 in de drie Tsjechische fabrieken van ŠKODA e-componenten of e-voertuigen produceren.”
ŠKODA’s nieuwe assemblagelijn voor MEB baterijsystemen stelt nieuwe normen op het gebied van efficiency, automatisering, precisie en digitalisering. In samenwerking met VW Group Components en partnerbedrijven en leveranciers zet het merk met de productie van batterijsystemen een belangrijke stap in de transitie van de verbrandingsmotor naar elektromobiliteit. Eind 2023, bereikt ŠKODA de volgende mijlpaal, wanneer de tweede uitbreidingsfase is gerealiseerd. Daarmee kan de fabriek in totaal meer dan 380.000 batterijsystemen per jaar produceren.
Productie van drie accuvarianten
In Europa is de hoofdfabriek van ŠKODA in Mladá Boleslav de enige productielocatie buiten Duitsland waar MEB batterijsystemen worden vervaardigd. De kleinste versie met acht modules heeft een capaciteit van 55 kWh (niet gecommercialiseerd in België) en de middelgrote versie met negen modules 62 kWh. Het grootste accupakket met 12 modules heeft 82 kWh aan opslagcapaciteit. De componenten van een MEB batterijsysteem omvatten naast de modules van elk 24 cellen een behuizing met een geïntegreerd koelsysteem, een accumanagementsysteem en de benodigde elektrische aansluitingen. ŠKODA produceert ook andere e-componenten in Mladá Boleslav. Sinds het najaar van 2019 worden er hoogvoltage tractiebatterijen vervaardigd die worden gebruikt in de SUPERB iV, OCTAVIA iV en in plug-in hybridemodellen van andere merken van de Volkswagen Groep.
De transformatie van de onderneming is in een stroomversnelling gekomen als gevolg van de nieuwe productielijn. In lijn met de NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 is ŠKODA van plan om tegen het einde van dit decennium in alle drie de productielocaties van het merk e-modellen of e-componenten te produceren. De onderneming verwacht tegen die tijd het aandeel volledig elektrische auto’s in Europa – afhankelijk van de marktontwikkelingen – te hebben verhoogd naar 50 tot 70 procent. In lijn daarmee blijft ŠKODA zijn modellengamma de komende jaren elektrificeren. Tegen 2030 is de modelrange met nog eens drie volledig elektrische modellen uitgebreid, die qua prijs en grootte allemaal onder de ENYAQ iV zullen liggen.