Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

ŠKODA ENYAQ Ecosuite 80 iV & Sportline 80 iV

De Skoda Enyaq is de tweede volledig elektrische Skoda maar de eerste die op het modulaire MEB-platform van de Volkswagen groep gebouwd is. Initieel wordt hij geleverd met 3 batterijformaten en 5 vermogensvarianten, in België moeten we het echter stellen met de 60 en de 80 batterijversie. De versie van onze beide testwagens is de Enyaq iV 80 versie, wat wil zeggen dat hij een vermogen van 150 kW en een koppel van 310 Nm produceert en dit resulteert dankzij de batterij van 82 kWh (77 kWh netto) in een rijbereik van 534 km volgens de WLTP-cyclus.

 

Is range range anxiety hier van toepassing?

Tijdens onze beide tests kwam ons rijbereik niet in de buurt van de opgegeven 534 km maar de reële kilometers die wij konden afleggen schommelden tussen de 385 en 425 km. Dit is natuurlijk zeer afhankelijk van de rechtse voet van de bestuurder alsook de weersomstandigheden. Maar met dit rijbereik moesten we niet meteen zorgen maken over moet ik laden of ga ik er wel raken. Een groot voordeel bij onze testwagen is dat de optionele warmtepomp geïnstalleerd is, wel spijtig dat dit een optie van 1085€ is aangezien dit het rijbereik sterk ten goede komt.

 

Eventueel snelladen…

Standaard wordt de Enyaq iV 80 geleverd met een 11 kW lader en gelijkstroom kan je standaard laden aan max 50 kW, tenzij je de optie aanvinkt van 520€ wat het laden tot 125 kW mogelijk maakt. Standaard krijg je met de Enyaq een laadkabel MODE 3 (16A) waarmee je aan de publieke laadpalen kan laden. Heb je veel tijd en geen wallbox bij je thuis dan kan je de optionele 230V thuislader bestellen voor 745€. Een volledige laadbeurt doe je aan een standaard 11 kW laadpaal in ongeveer 8 uur.

Afmetingen

De afmetingen van de Enyaq zijn zeker royaal te noemen, met zijn 4,64 meter lengte is hij 7 centimeter langer zijn Duitse tegenhanger de ID.4 en dit vertaalt zich ook in een binnenruimte die zeker niet klein is. Op de achterbank is er meer dan ruimte zat voor drie personen en de zithouding achteraan is ook aangenaam ondanks de batterijen die onder de vloer zitten. Het ontbreken van een middentunnel geeft op de middenste zitplaats een extra voordeel. De kofferruimte van de Enyaq bedraagt 585 liter maar een “frunk” is niet voorzien.

 

Simply Clever?

Jazeker, ook bij de elektrische Skoda’s zijn er simply clever functies van toepassing. Zo is er zoals altijd een paraplu voorzien in de bestuurdersdeur, een ijskrabber met bandenprofielmeter, welke bij de EV’s niet in de tankklep is gemonteerd maar in de kofferdeksel om diefstal te voorkomen. De laadkabel kan onder de koffervloer opgeborgen worden en een kabelreiniger is ook voorzien zodat je geen vieze handen hebt na het opladen.

Interieur

Zoals eerder vermeld is het interieur van de Enyaq zeer ruim en de gebruikte afwerkingsmaterialen zijn zeer doordacht gekozen. Skoda kiest ervoor om duurzame en ook gerecycleerde materialen te gebruiken. In het volledige interieur is er heel weinig gebruik gemaakt van harde plastics wat resulteert in een aangename en mooi afgewerkte cockpit. Afhankelijk van de gekozen versie heb je een met stof of leder bekleed dashboard. In de sportline versie wordt er gebruik gemaakt van carbonlook sierlijsten en sportzetels van alcantara wat zorgt voor de dynamischere uitstraling alsook een perfecte zithouding. Zo verandert dus de look-and-feel bij elke versie.

 

Connectiviteit

Het infotainmentsysteem is gebaseerd op de nieuwste generatie van de Modular Infotainment Matrix. Het centrale scherm is tot 13” groot en makkelijk te bedienen, alweer spijtig dat er door het miniem aantal knopjes bijna alles bediend wordt via dit scherm. Fysieke knoppen voor verwarming hebben nog steeds een meerwaarde inzake veiligheid, bij de Duitse tegenhanger heeft men die bijvoorbeeld wel voorzien. Het bestuurdersdisplay is 5,3” groot of klein zoals je het bekijkt, hierop is er vooral de meest noodzakelijke informatie weergegeven zoals snelheid, rijgegevens, navigatie en rijhulpsystemen en voor alle bijkomende info ben je aangewezen op het grote scherm. Het optionele head-up display dat voor de eerste keer gebruik maakt van augmented reality kan je ook nog van extra informatie voorzien. DAB, internet radio alsook analoge radio is beschikbaar naast de draadloze SmartLink-technologie, Android Auto, Apple CarPlay of Mirrorlink. Dankzij de ingebouwde eSIM is de Enyaq steeds online en ook bereikbaar via de Skoda Connect-app. Bovendien is er hierdoor ook de mogelijk om over-the-air updates uit te sturen.

 

Rijgedrag

De Enyaq iV 80 oogt zeker in de sportlineversie sportiever en dynamischer dan hij rijdt, de 204 pk zorgt dankzij het instant maximum koppel voor een vlotte acceleratie van 8,5 seconden naar de 100 km/h wat gezien zijn gewicht van 2090 kg aanvaardbaar is. In de bochten heeft hij ondanks het lage zwaartepunt en de vooraan 15mm en achteraan 10mm verlaagde ophanging de neiging om te gaan overhangen wat wel goed wordt opgevangen door de optionele adaptieve schokdempers. Onze testwagens waren ook uitgerust met de 21” aluminiumvelgen die ondanks hun laag profiel zeker niet onaangenaam voelen.

 

Wat moet dat allemaal kosten?

 Wel er is al een Skoda Enyaq iV vanaf 42.230€, dan heb je de 60-versie in de basisuitvoering, voor de 80-versie moet je minstens 48.820€ neertellen. Of in het geval van onze Enyaq 80 iV testwagen in de EcoSuite uitvoering 59.980€ en de Enyaq 80 IV testwagen in de Sportline uitvoering 61.985€.

 

Als je de ŠKODA ENYAQ iV in de Sportline versie nog niet sportief genoeg vindt dan is het uitkijken naar de aankomende ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV die in het begin van 2022 wordt voorgesteld, een kleine preview hiervan vind je hier.