Skoda Octavia iV Combi
De Skoda Octavia iV Combi, de nieuwste versie die, zoals de iV in zijn naam al laat vermoeden, aan de stekker kan. De toekomstvisie van Skoda is om tot eind 2022 minimum 10 elektrische varianten van Skoda modellen op de markt te brengen. Wij testen een van de meest verkochte break’s in België, de Skoda Octavia iV Combi Clever+.
Uiterlijk is de Octavia nog verder gegroeid ten opzichte van zijn succesvolle voorganger, namelijk een 22 millimeter en dat brengt hem op een lengte van bijna 4,7m. Zo toont hij zich dankzij Skoda’s nieuwe designlijnen heel dynamisch. De gesplitste koplampen hebben plaats gemaakt voor intelligente full-led matrix koplampen uit één geheel die met behulp van een camera in de achteruitkijkspiegel de lichten van de tegenliggers detecteert en daardoor zijn lichtbundel plaatselijk kan doen doven om zo een maximaal verlichte weg te bieden. De full-led achterlichten zijn uitgerust met dynamische richtingaanwijzers en een leuke animatie bij het openen van de wagen. Verder zijn de uiterlijke kenmerken van de Octavia iV (innovatief Vehicle) zeer beperkt ten opzichte van de gewone versie, je hebt enkel de extra klep om op te laden achter het linker voorwiel en de iV badge op de achterklep die het verschil maken.
Het interieur is zeer strak afgewerkt, de stoffen accenten op het dashboard in combinatie met de aluminium afwerking ogen zeer mooi. Ook voor de afwerking van de deurpanelen is er voor een minimalistisch design gekozen, je ziet op de deur een aluminum stip die op het einde ervan overgaat in de deurklink die als het ware op de deur zweeft. Dit geeft echt een speciaal effect en toont zeer mooi. Enig nadeel van deze shiny aluminium afwerking is dat de strip onder een hoek is afgewerkt en daardoor het zonlicht dat erop valt recht in je ogen schijnt , wat bij momenten echt heel storend is. De AGR-stoelen zijn perfect af te stellen aan ieders voorkeur maar zijn ook enorm comfortabel tijdens lange ritten. Ze zorgen ook voor een perfecte ontspanning dankzij hun massagefunctie! De Octavia is het eerste model dat het nieuw ontworpen tweespaaks stuurwiel meekrijgt, dat heel goed in de hand ligt maar dat op het eerste zicht een stuk mist. Dankzij de indirecte ledsfeer verlichting kan je uit 30 kleuren kiezen maar ook uit lichtscenario’s zoals zonsopgang, zonneschijn of wolken. Open je de deuren dan kleuren deze knalrood als waarschuwing voor openstaande deuren.
Skoda’s simply clever filosofie wordt heel duidelijk over de ganse lijn doorgetrokken. Zo heb je bv in de bestuurdersdeur een ingewerkte paraplu in Rolls Royce style, een ijskrabber zit in de tankklep, een klipje aan de voorruit om parkeertickets te steken en ga zo maar door!
Het vernieuwde infotainmentsysteem dat oa via spraak kan bediend worden en luistert naar de naam Laura werkt heel fijn en gebruiksvriendelijk, de weergave op het 10inch grote vrijstaande scherm is heel duidelijk. Door middel van een schuifknop onderaan het scherm kan het volume aangepast worden.
De Octavia iV is de tweede Skoda met een plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 1.4 TSI-benzinemotor van 150pk en een 85kW sterke elektromotor. Het totale systeemvermogen is 204pk (150kW) dat volgens Skoda goed is voor een volledig elektrisch rijbereik van 60km (WLTP-cyclus). De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion hoogspanningsbatterij met een capaciteit van 37 Ah, goed voor 13 kWh aan energie. In praktijk kwamen we in onze testweek op een puur elektrische afstand uit van 45km uit. Het batterijpakket is onder de achterbank gemonteerd en de benzinetank van 39 liter is iets naar achter geschoven, daardoor is er in de koffer weinig ruimte verloren gegaan en bedraagt nog steeds 490 liter. Onder de laadvloer van de koffer is nog een opbergruimte voorzien voor bijvoorbeeld de oplaadkabels, clever gezien.
De nieuwe Octavia is ook de eerste Skoda ooit die uitgerust is met shift-by-wire technologie voor de bediening van de DSG. Bij dit systeem wordt de versnellingskeuze van de bestuurder elektronisch doorgegeven aan de overbrenging ipv met een conventionele mechanische overbrenging. Door de kleine kanteltoets voor de versnellingskeuze is er meer ruimte op de middenconsole gecreëerd.
Het gecombineerde verbruik van 1,3 liter per 100km viel meteen op en ook de aangename rijervaring en rijdynamiek dat je in de Octavia krijgt, zelfs het verbruik zonder de elektrische ondersteuning was een aanvaardbare 7,8 liter.
De Skoda Octavia Combi iV kan je bestellen vanaf 43.020€. Het door ons geteste model was de Clever+ uitvoering, deze is beschikbaar vanaf 45.570€, echter onze testwagen uitgerust met panoramisch dak, head-up display, getinte ruiten, een waslijst aan veiligheidsopties en last but not least massagezetels komt op 53.795€.
Het werd tijdens onze testweek al heel snel duidelijk waarom de Octavia Combi de meest verkochte wagen is en gezien zijn vernieuwde design zal hij alleen nog maar populairder worden dan dat hij al was. Het mooi nieuwe interieur met het dashboard dat in verschillende niveaus is op gebouwd en de rugvriendelijke Ergostoelen met massagefunctie zijn gewoon top! Het verbruik dat heel sterk gedrukt kan worden als je op tijd en stond aan de stekker kan is ronduit indrukwekkend.