Smart ForFour
Nu steeds meer info binnenkomt in verband met het nieuwe concept #1 project van smart testen wij nog de smart ForFour!
Ja je leest het goed, een Smart en net zoals bij het opstarten in 1981 nog steeds eigenzinnig. Wel hebben ze bij Smart ook moeten werken aan de uitstoot en bewandelen ze reeds de weg van elektrische mobiliteit. Momenteel zijn zelfs alle modellen van Smart puur elektrisch en gemaakt voor gebruik in steden.
Hoewel deze Smart met een actieradius komt van 135 km hoeft dat absoluut geen probleem te zijn. Deze Smart koop je ook enkel voor stadsgebruik en in minimum van tijd is deze wagen opgeladen. Dat maakt het gebruik van deze Smart eigenlijk best gemakkelijk. Wij hebben hem getest en opgeladen tijdens de hobby’s, het winkelen en werken. Woon-werkverkeer voor mij is slechts 6km (enkel) waardoor ik hem op die week testen ook maar 1 keer heb moeten opladen.
Enige spannende tijdens deze testweek was echter het halen en terugbrengen naar Brussel. Enkele weg is ongeveer 85 km en dit heb ik dan ook volledig binnendoor gedaan.
In Brussel gestart stond de actieradius op 83km. Dus was ik gestart aan de trip met de veronderstelling dat ik onderweg nog zou moeten bijladen. Ik reed dus volledig binnendoor en 1x Leuven voorbij kon ik nog 70km, eenmaal in Hasselt had ik nog voor 34 km in de batterij zitten. Oefff… Het hangt dus allemaal van gebruik, rit en rechtse voet af!
In Hasselt aangekomen heb ik de smart laten laden via een laadpaal. Deze laadt zich op een vrij korte tijd naar 100%. Om je een idee te geven, er was slechts een 40-tal minuten nodig om dit klaar te krijgen. Net dit maakt van deze Smart een zeer goede, handige en gebruiksvriendelijke stadswagen. Korte laadtijden voor korte afstanden. Het kostte me weinig moeite om vanaf dan de Smart voldoende geladen te houden om de korte ritten te doen die ik maar moest doen, naar de bakker, hobby, het werk, eens wat lekkers gaan eten enzovoort… .
Smart geeft mee dat er geladen kan worden aan een wallbox tussen de 40 en 80 minuten, en aan de stekker in het thuisnetwerk zal dit wel een 8-tal uren in beslag nemen.
De accucapaciteit is 17,6kWh en met de Smart EQ control-app kan je alle gegevens bijhouden, uitlezen en onderweg zien waar u het beste kan laden en aan welke tarieven dit kan.
Het uiterlijk van deze Smart kan je onmiddellijk terugbrengen naar het originele concept, nog steeds eigenwijs zoals ik zei maar zeer modern en met een hoge aaibaarheidsfactor.
Zowel exterieur als interieur zijn met grootste zorg ontworpen. Omdat foto’s meer zeggen dan woorden laat ik jullie onder dit artikel enkele foto’s zien die we maakten van deze zeer geslaagde stadswagen.
In het begin van dit artikel had ik het reeds over de nieuwe Concept #1 van Smart. In de loop van dit jaar zal Smart komen met Concept#1. Deze geheel innovatieve en futuristisch uitziende Smart is de eerste SUV die het merk zal uitbrengen en werd reeds voorgesteld op de IAA te München.
Volg alle nieuws over deze zeer interessante stadswagen hier.
Voor mij is het zeker dat ik deze Concept #1 niet alleen eens voor de lens wil zien maar zeer zeker ook aan de tand wil voelen! Smart … Be prepared!