Subaru Forester 2.0 e-Boxer
Eerder konden wij al de Subaru XV testen, een crossover die basis vormt in het huidige Subaru gamma. Vervolgens gaan we nu een stapje omhoog en komen we uit met de vernieuwde Forester, deze is al jaar en dag een gevestigde waarde in het gamma.
Voor modeljaar 2022 kreeg hij een flinke update mee, al zitten de grootste wijzigingen vooraan op de wagen. Zo krijgen de koplampen en mistlampen een hertekend design en de voorbumper een nieuwe grille waardoor hij een stoerder voorkomen krijgt. Aan het kleurenpalet worden 3 extra kleuren toegevoegd, Autumn Green Metallic, Cascade Green Silica en Briljant Bronze Metalic. Onze testwagen was uitgevoerd in de nieuwe Cascade Green Silica kleur en wist ons meteen te bekoren, het geeft de Forester een sportief en modern uitzicht.
Deze ruime veelzijdige compacte SUV meet 4,56m en kan zich daardoor perfect meten met rivalen zoals Skoda Kodiaq, Toyota RAV4 of Mazda CX-5. Aan ruimte is er binnenin geen nood, zowel achteraan als vooraan is deze royaal. Het dashboard dat we in de Forester terug vinden is gelijkaardig aan dat van de XV, stevig en robuust, zonder teveel touchscreens.
Veiligheid wordt bij Subaru hoog in het vaandel gedragen en voor deze nieuwste generatie introduceren ze het recentste EyeSight-systeem wat nu een groter gebied covert. Deze biedt daardoor extra Adaptieve cruisecontrol met lanekeeping, een geavanceerd wegherkenningssysteem en Automatic Emergency steering. Het driver monitoring systeem scant je gezicht bij het instappen om jouw instellingen te laden maar maakt je tijdens de rit er ook op attent als je je blik te lang van de weg houdt of je te vermoeid wordt.
De Subaru Forester die wij testten was uitgerust met de 150pk sterke e-boxer, een 2 liter benzinemotor met 48V mildhybride technologie en permanent op de 4 wielen aangedreven.
Het mildhybride systeem is eerder bescheiden, een batterij met een capaciteit van 0,6 kWh die een 12,3 kW elektromotor aandrijft en die ingebouwd is in de e-CVT transmissie. Het biedt tijdens de acceleratie een klein beetje extra vermogen en drukt daarmee ook het verbruik maar kan ook ongeveer… je hoort het goed, 1,6 km elektrisch rijbereik leveren. Al maakt dit van deze Subaru Forester nog niet meteen een zuinige jongen, die volgens de WLTP-cyclus al 8,1 l/100km verbruikt, tijdens onze testperiode zaten we daar toch een dikke liter boven. Een sprintje naar de 100 doe je met deze e-Boxer in 11,8 seconden en je kan doorgaan tot 188 km/h. De Co2-uitstoot bedraagt 185 g/km wat BIV gewijs aan de hoge kant ligt voor een wagen met dit vermogen.
Sinds deze generatie deelt hij het SGP-platform met de XV, dankzij dit onderstel stuurt hij net iets scherper en verhoogt meteen daardoor ook de veiligheid. Deze Japanse crossover rijdt comfortabel en voelt dankzij het geavanceerde AWD systeem en het lage zwaartepunt ten alle tijde baanvast aan. Dankzij de X-mode kan het onderstel perfect afgestemd worden op het terrein om steeds maximum tractie en rijplezier te bieden.
Wat moet dat kosten?
Bij Subaru hebben ze een eenvoudige maar correcte prijssetting, de instap/basisversie van de Forester is de Comfort, deze kost 35.995€. De upgrade op de Comfort is de Luxury en biedt oa. een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch verstelbare zetels, elektrische kofferklep en het driver monitoring systeem en dit kost je 39.995€. De Sport versie van 42.995€ voegt wat sportiviteit toe zoals grotere velgen, zwarte details en oranje stiknaden en de meest uitgebreide versie is voor 44.495€ de Premium uitvoering welke zoals de naam al doet vermoeden de meest complete versie is verkrijgbaar voor de Forester.
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar
KIA EV9 GT-Line
KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.
Audi A3 allstreet 40 TFSI e
Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de
Kia vindt de EV6 opnieuw uit
Kia vindt de EV6 opnieuw uit Kia heeft de nieuwe EV6 onthuld, een verbeterde versie van het eerste EV-model op basis van het elektrische Global