Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Superb Wagon Sportline 1,4 TSI iV 160 kW 6-speed automat

Deze Superb iV is het eerste plug-in hybride productiemodel van ŠKODA en deze heeft gelijk een elektrisch rijbereik tot 62 km (WLTP). Dit dankzij zijn 85kW sterke elektromotor.
Dat maakt dat je met deze Superb zomaar even een gecombineerd rijbereik hebt van meer dan 900km!
Wat onmiddellijk opvalt is zijn gigantisch beschikbare binnenruimte.
Hoewel zijn kofferruimte 150liter minder inhoudt “door de plaatsing van de batterijen” beschikt hij nog steeds over een ruimte van 510liter.

Wij reden met deze plug-in hybride door de week telkens korte afstanden woon-werk verkeer waarbij we steeds “en zoals het hoort” elektrisch reden, we overschreden makkelijk de 50 km maar zoals al geregeld gezegd hangt dit van je rechtse voet af.
Tijdens het weekend reden wij naar de Duitse eifel en éénmaal daar in het rustige natuurgebied kwamen we toch tot enkele vreemde bemerkingen die echter niets te maken hadden met deze ŠKODA.
Er waren namelijk niet zoveel laadpunten zoals wij in België gewoon zijn. We moesten van onze verblijfplaats 20 à 30 km rijden tot aan een eerste “geregistreerde” laadpaal… er is dus nog werk aan de winkel wat betreft infrastructuur.
Verder naar de test…dit is een item dat we best elders eens aanhalen en bespreken. Het heeft zeker niets te maken met deze Superb iV.
Wat wel onmiddellijk opviel was het lage verbruik, zelfs éénmaal de batterij al zijn energie kwijt was. Deze Superb is toch een grote en zware auto (1730kg en 4m86 lang). Desondanks zaten we puur atmosferisch aan een verbruik van 4,8l/100 km.
Andere cijfers die onmiddellijk een goede inkijk geven bij deze Superb iV:
218pk en maar liefst 400Nm koppel voor het gecombineerde systeemvermogen.
Waarvan 150pk en 250Nm geleverd wordt door de 1.4liter 16kleppen benzinemotor met turbo.
Het overige vermogen wordt geleverd door de 85kW elektromotor voorzien van stroom door een 13kWh sterke lithium-ion batterij.
Dit maakt dat deze Superb iV van 0-100 sprint in 7,8 seconden en aftopt op 224km/h.
De overbrenging gebeurt door een automaat : de 6V DSG.
De overschakeling van de elektrische motor naar de atmosferische verloopt wel heel vlot.
Eénmaal in de sportstand gaat de batterij zorgen voor een extra “boost” om zo de benzine motor een extra duw in de rug te geven.

Ondanks zijn grote formaat en toch wel zwaar gewicht valt ons op dat deze ŠKODA echt wel goed op de weg ligt en stuurt. Het is natuurlijk geen sportwagen maar een goede wegligging en vlot is hij zeker wel.
Genoeg over prestaties en het rijden.

Uiterlijk zien we een dynamisch model met nieuwe full-ledmatrixkoplampen op deze sportline en een iets ander radiatorrooster waar het stopcontact voor de laadkabel achter verborgen is.
Achteraan zien we full-ledachterlichten en opvallende dynamische richtingaanwijzers.
Binnenin vallen de sportieve stoelen, de afwerking alsook de beschikbare ruimte onmiddellijk op. Verbinden met je smartphone doe je draadloos.

Als het regent kan je een extra paraplu in de deur vinden.
En zo zijn er nog tal van extra’s die deze ŠKODA zeer interessant maken.

De ŠKODA SUPERB iV pakt uit met infotainmentsystemen van de jongste generatie van de modulaire infotainmentmatrix. Het Amundsen-navigatiesysteem met 8-duim aanraakscherm, spraaksturing en wifi-verbinding is standaard. Het optionele Columbus-navigatiesysteem heeft een scherm van 9,2 duim, kan worden bediend met gebaren en biedt een personaliseerbaar startscherm. Columbus wordt altijd gecombineerd met de anders optionele Virtual Cockpit. Zijn 10,25 duim groot scherm biedt een waaier aan lay-outs en kan de kaarten weergeven wanneer het is gekoppeld aan het Columbus-systeem. Op die manier kan de kaart op beide schermen tegelijk worden getoond. Standaard is de ŠKODA SUPERB iV uitgerust met een Maxi DOT-kleurenscherm. 

Bij het rijden heb je de keuze uit enkele rijmodi naargelang je eigen wens maar starten gebeurt telkens volledig elektrisch.
Extra energie recupereren kan door de wagen van D “drive” naar  B “brake” te zetten met een simpele tik “naar achter” op de versnellingspook. Bij het lossen van het gaspedaal gaat er dan extra energie naar de batterij doordat er op de elektromotor afgeremd gaat worden. Je voelt dit trouwens doordat de wagen “zwaarder” aanvoelt en precies lichtjes remt bij het loslaten van het gaspedaal.
Nog even over het laden. Aan het stopcontact bij je thuis ga je ongeveer 6 uur nodig hebben om de batterij op te laden terwijl dit aan een laadstation een 3-tal uren duurt.

Je merkt het al aan ons artikel dat dit een zeer goede en aangename wagen is.
Echter zal deze wagen mijn inziens, vooral door zijn fiscale voordelen, als bedrijfswagen gekocht worden. Wie hem zelf kan kopen gaat daar zeker geen spijt van hebben.
De sportline kan je kopen vanaf €45.495.
De versie waar wij mee reden kost je €61.300.