Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Porsche Taycan Turbo GT met Weissach pack

  • Met Weissach pack van 0 tot 100 km/u in 2,2 seconden en topsnelheid tot 305 km/u
  • Attack Mode met korte boost van 120 kW aan extra vermogen
  • Tot 815 kW (1.108 pk) piekvermogen met Launch Control
  • Tot 75 kg lichter dan de Taycan Turbo S
  • Verkrijgbaar als twee- of vierzitter, met standaard Porsche Active Ride-ophanging

Porsche breidt het gamma van zijn volledig elektrische sportberline uit met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach pack. Deze laatste is specifiek ontwikkeld voor het circuit en doet het zonder achterbank voor een nog betere vermogen-gewichtsverhouding. Beide modellen leveren kortstondig piekvermogens van meer dan 1.100 pk1. In combinatie met diverse lichtgewicht en aerodynamische maatregelen stellen deze volledig elektrische GT-sportwagens nieuwe maatstaven op het gebied van rijdynamiek. Op de achteras wordt een krachtigere en efficiëntere pulsomvormer met siliciumcarbide als halfgeleidermateriaal gebruikt. De eerste Taycan Turbo GT-modellen worden vanaf dit voorjaar aan klanten geleverd.

Nog niet op de markt, maar nu al recordhouder: de Taycan Turbo GT met Weissach pack veroverde op 23 februari 2024 de titel van snelste elektrische serieproductieauto op de Weathertech Raceway Laguna Seca in Californië. Met een tijd van 1:27,87 min. reed Porsche-ontwikkelingsrijder Lars Kern de snelste ronde ooit aan het stuur van een voor de weg gehomologeerde elektrische auto.

Niet lang daarvoor had een preproductieversie van datzelfde nieuwe model een nieuw klasserecord gevestigd op de Nürburgring. Kern zat ook toen achter het stuur en liet op de Nordschleife een rondetijd van 7:07,55 min. noteren. Dat was maar liefst 26 seconden sneller dan zijn laatste recordronde in augustus 2022, aan het stuur van een Taycan Turbo S Sport berline uitgerust met Performance pack. Die officiële rondetijd is het huidige record voor in serie geproduceerde elektrische auto’s, waarmee de Turbo GT op de Nürburgring bovendien ook ongeacht de aandrijflijn de snelste vierdeurs is.

“De twee records in Laguna Seca en op de Nordschleife laten zien wat een geweldig circuitpotentieel er in de Taycan schuilt”, zegt Model Line Vice President Kevin Giek. “Om op het circuit te bewijzen uit wat voor hout je gesneden bent, volstaat het niet om alleen maar over zo veel mogelijk vermogen te beschikken. Het totaalpakket van acceleratie- en remvermogen, bochtgedrag, aerodynamica, stabiliteit en finetuning moet kloppen. Met name bij de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach pack hebben onze ingenieurs dat op overtuigende wijze voor elkaar gekregen. Ze hebben al geweldig werk geleverd met de onlangs vernieuwde bestaande Taycan-modellen, maar onze nieuwe GT-versies leggen de lat op het gebied van rijdynamiek duidelijk nog hoger.”

“Het circuit in Laguna Seca dwingt de Taycan Turbo GT tot het uiterste. Het is het totaalpakket dat het verschil maakt”, zegt ontwikkelingsrijder Kern. “De Turbo GT met Weissach pack stelt hier op bijna alle vlakken nieuwe maatstaven. Denk hierbij aan het acceleratie- en remvermogen, een zeer intuïtief te gebruiken Attack Mode en een aandrijflijn die is ontworpen voor maximale tractie en prestaties. Maar de grip in de bochten is al even indrukwekkend. De beheersbaarheid en lichtvoetigheid zijn ongelooflijk. De banden werken erg goed en je hebt de juiste balans in elke rijsituatie. Het is ongelooflijk prettig om met deze auto over het golvende circuit van Laguna Seca te rijden.”

Met een druk op de knop kan gedurende 10 seconden tot 120 kW extra vermogen beschikbaar gesteld worden. De Attack Mode is gebaseerd op de push-to-pass-functie van de andere Taycan-modellen. Het systeem is geoptimaliseerd voor rijden op het circuit en werkt op dezelfde manier als de 99X-racewagens die Porsche inzet in het Electric ABB FIA Formula E World Championship. De boost wordt aangegeven door een aftelklok in het instrumentenpaneel en dynamisch geënsceneerd met geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.

Vergeleken met de push-to-pass-functie in de andere Taycan-modellen biedt de Attack Mode 50 kW meer boostvermogen en onderscheidt ze zich door een andere bediening: als alternatief voor het indrukken van de modusschakelaar aan de stuurkolom kan de Attack Mode ook worden geactiveerd en gedeactiveerd via de rechter stuurpaddle. Dat maakt de functie gemakkelijker te bedienen op het circuit. “Je kunt de boost ook activeren met racehandschoenen aan en zonder je hand van het stuur te halen”, legt ontwikkelingsrijder Kern uit. “Met deze eenvoudige, veilige en snelle bedieningsmogelijkheid zijn de Taycan Turbo GT-modellen afgestemd op de behoeften van een autocoureur.” Met de linker stuurpaddle kan het recuperatieniveau worden ingesteld en aangepast aan de rijsituatie.

Taycan Turbo GT met Weissach pack

De Taycan Turbo GT met Weissach pack is nog scherper gepositioneerd. Met extra aerodynamische en lichtgewicht maatregelen is dat model nog resoluter gericht op prestaties. De Taycan Turbo GT met Weissach pack accelereert in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u, waarmee de tweezitter een tiende van een seconde sneller is dan de even krachtige Taycan Turbo GT. Zijn topsnelheid bedraagt 305 in plaats van 290 km/u.

Tot de extra aerodynamische maatregelen behoren luchtgeleidingselementen aan de bodemplaat en een nieuwe diffusor vooraan. Achteraan is het model met het Weissach pack voorzien van een vaste achtervleugel in een carbon afwerking met vleugelsteunen die aan het koetswerk zijn bevestigd. De totale downforce bedraagt hier 220 kg. Aan weerszijden van de achtervleugel is het logo van het Weissach pack aangebracht. Exclusief op aanvraag verkrijgbaar is een gestreepte wrap in Volt Blue of (mat/hoogglanzend) zwart, om het racekarakter van de auto nog meer te accentueren. Het streepdesign kan worden gecombineerd met de zwarte stickerset.

Door alle uitrusting te elimineren die overbodig is voor circuitgebruik, kon nog eens ongeveer 70 kg worden bespaard ten opzichte van de Taycan Turbo GT zonder het Weissach pack. In plaats van de gebruikelijke achterbank bevindt zich achter de kuipstoelen voor bestuurder en voorpassagier een op maat gemaakte, hoogwaardige lichtgewicht carbonbekleding met een opbergvak. Ook de analoge klok uit het Sport Chrono pack, die normaal op het dashboard prijkt, is geschrapt, net zoals de voet- en kofferruimtematten. Bovendien is er minder isolatiemateriaal gebruikt. De Taycan Turbo GT met Weissach pack heeft alleen aan passagierszijde een oplaadklep, die bovendien handmatig in plaats van elektrisch bedienbaar is. Andere gewichtbesparende maatregelen zijn speciaal geluids- en warmte-isolerend glas en het Sound Package Plus, dat geen achterluidsprekers heeft en het BOSE® Surround Sound-systeem vervangt.

Het GT-interieurpack met zwarte Race-Tex-accenten is standaard. Aan passagierszijde bevindt zich een plaatje met het logo van het Weissach pack. De interieurpacks in Volt Blue en GT Silver zijn eveneens verkrijgbaar voor de Taycan Turbo GT met Weissach pack. Contrasterende stiksels in de desbetreffende kleur ronden het uitrustingsaanbod af.

De prijzen voor de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach pack beginnen in België vanaf € 255.300, inclusief btw.