Tesla Model 3 RWD
Zes jaar nadat de eerste Model 3 van de band rolde en meer dan 2 miljoen stuks later maken we kennis met de Model 3 Highland. De codenaam die de vernieuwde Model 3 meekreeg. Deze zorgde er ook voor dat de elektrische automarkt toegankelijker werd voor het bredere publiek.
De vernieuwde Tesla Model 3 blijft na zijn update nog steeds heel herkenbaar en dat is goed ook, zo blijft het het vertrouwde Model 3 gezicht maar in een nieuw jasje. Het is niet enkel het uiterlijk, nieuwe koplampen, andere kleuren of andere velgen die het verschil maken, maar zoveel meer dan dat.
Dat brengt ons naadloos bij het uiterlijk, de vernieuwde koplampen verraden meteen het nieuwe Highland Model, ook achteraan herken je hem meteen aan de nieuw gerestylede achterlichten en het logo dat vervangen is door fijn gedrukte Tesla letters. Het zorgt voor een meer verfijnde frisse achterkant. Scherpere carrosserielijnen en aerodynamisch geoptimaliseerde oppervlakken verminderen de luchtweerstand, verminderen windgeruis en vergroten de actieradius. Zo heeft de Model 3 de laagste absolute luchtweerstand van alle Tesla’s: 0,219.
Maar achter al dat nieuwe uiterlijk vertoon schuilt er ook een grote update onderin en binnenin. In het interieur is er een grote update naar materialen en afwerking toe, echt aluminium en textiel creëren een aangenamere beleving. Net zoals de vooraan geventileerde en verwarmde stoelen en achteraan verwarmde zitplaatsen.
De eyecatcher en waarrond het letterlijk allemaal draait in de Model 3 is het 15,4” grote scherm, nu voorzien van een AMD Ryzen processor en een dunnere rand, waarop je de volledige wagen kan aansturen. Wat ook op termijn volledig aangepast kan worden via over the air updates en zelfs nieuwe functies kunnen toegevoegd worden. De connectiviteit kreeg ook een flinke upgrade maar Android auto of Apple CarPlay kan je nog steeds niet gebruiken in je Tesla. Hiervoor zou de simpele uitleg van Tesla zijn dat ze geen toegang willen verlenen aan derden tot hun softwaresysteem. Maar het toevoegen aan hun systeem van de regulier gebruikte CarPlay apps zou toch wel een meerwaarde bieden. Achteraan kunnen de passagiers nu ook genieten van een nieuw 8” grote scherm voor het regelen van de klimatisering of voor het entertainment zoals de streamingsdiensten of games.
Het merkbare hogere comfort in het interieur werd ook bekomen door de toevoeging van 360˚ akoestisch glas, verbeterde ophangingsbussen, afdichtingen en geluiddempende materialen. Het minimalistische interieur is niet altijd een voordeel, misschien is het weghalen van de handels voor de richtingaanwijzers of ruitenwissers toch net erover. Het blijft een uitdaging om bij het verlaten van een rondpunt de juiste richting aan te geven via de toetsen op het scherm maar het wendt snel, dat moeten we toegeven.
De Tesla Model 3 RWD versie waarmee wij op pad gingen heeft een vermogen van 283pk op de achteras, levert een koppel van 420Nm en zorgt voor een sprint naar de 100km/u in slechts 6,1s. De topsnelheid ligt op 201km/u, dit geheel wordt van spanning voorzien door een batterij, die voor de standaard RWD-uitvoering netto 57,5 kWh is en bij de Long Range en Performance tot 75 kWh. De opgegeven WLTP cijfers bedragen 13,2 kWh/100km wat een rijbereik van 513 km geeft, in praktijk draaide ons verbruik rond de 14,1 kWh/100km. Zo ligt het effectieve rijbereik wel iets lager maar blijft de Model 3 zeer efficiënte waarden neerzetten.
De verbeterde Model 3 biedt, dankzij een combinatie van een stijvere carrosserie en vernieuwde afstelling van de ophanging, een meer verfijnde en ontspannen rijervaring terwijl het sportautogevoel blijft. De batterij van de Model 3 kan je snel laden tot 170 kW en thuis aan 11 kW.
Deze Model 3 RWD versie mag dan wel de instapversie genoemd worden, hij biedt zoveel meer. En dat allemaal voor de basisprijs van 41.970€.
Conclusie
De vernieuwde Tesla Model 3 is naar onze mening momenteel 1 van de best uitziende Tesla’s die verkrijgbaar is. De vernieuwde looks en gebruik van degelijke materialen biedt de kopers een betere en aangenamere rijbeleving samen met de gekende efficiëntie van deze bestseller. Ook al heeft wel iedereen een menig, goed of slecht, over Tesla het blijft een zeer rationele keuze als je kijkt naar de prijs/kwaliteit ten opzichte van veel andere merken. Het sterke/handige Tesla laadnetwerk zorgt ook voor een groot pluspunt.