Test: Mazda MX-30
De Mazda MX-30 werd op het autosalon van 2020 voorgesteld als eerste volledig elektrische Mazda. MX kennen we natuurlijk al van de wel bekende Mazda MX-5, Mazda gebruikt deze typeaanduiding om aan te geven dat deze wagens staan voor een revolutie, een vernieuwing maar geen standaardmodel zijn. #RethinkWhatMatters is dan eens te meer een goeie hashtag waarmee Mazda de MX-30 wil typeren.
Uiterlijk
Als je het zijprofiel van de nieuwe MX-30 bekijkt, dan valt meteen op dat Mazda het gekende Kodo design doorgetrokken heeft in de MX-30, de verfijning van de lijnen van de wagen, de coupélijn, de metalen elementen met Mazda in gegraveerd zorgen voor een subtiele nuance. De achterdeuren die in tegenovergestelde richting opengaan, de zogenaamde “suicidedoors” moeten zorgen voor een vlotte toegang naar de achterbank omdat je zo geen last van de middenstijl hebt. In praktijk merken we echter wel dat in krappe parkeerplaatsen het niet altijd even simpel is om dan iets van de achterbank te halen.
Interieur
Het interieur is heel mooi en strak afgewerkt, de materiaalkeuze is doordacht, daardoor krijg je ook het premium gevoel als je in de MX-30 stapt. De kurk aan en onder de middenconsole verwijst naar ettelijke jaren geleden, toen Mazda nog kurk maakte. De deuren zijn met stof bekleed wat aangenaam aanvoelt en gemaakt is van gerecycleerde PET-flessen.
De kofferruimte is met zijn 341 liter misschien niet de grootste uit zijn segment maar zeker ruim voldoende voor dagelijks gebruik.
Technologie
Het infotainmentscherm van 8,8” staat dankzij Mazda’s ergonomische cockpitdesign ongeveer op ooghoogte en daardoor heel makkelijk af te lezen zonder dat je lang je blik van de weg moet houden. De bediening gebeurt echter niet met een touchscreen maar via de draaiknop in de zwevende middenconsole, deze middenconsole werd zo opgesteld om meer eenvoud te creëren in het interieur. Daar vind je ook het 7” aanraakscherm voor de bediening van de airconditioning. De bediening is zeer eenvoudig en is heel logisch opgebouwd, een extra pluspunt hier is dat er ook nog de mogelijkheid is om de fysieke knoppen te gebruiken om de airconditioning te verstellen.
Onder de zwevende middenconsole zijn er 2 USB aansluitingen maar deze zijn moeilijker bereikbaar vanaf de bestuurderskant.
Met het Bose geluidssysteem, DAB tuner, Apple Carplay en Android auto is het volop genieten tijdens elke rit.
Rijprestaties en rijgedrag
Deze Mazda MX-30 is voorzien van een batterij met een capaciteit van 35,5 kWh (geplaatst in de vloer) en een watergekoelde synchrone wisselstroommotor van 145pk wat goed zou zijn voor een gemengde WLTP-cyclus geeft van om en bij de 200km. Een sprint naar de 100 km/u doet hij in 9,7sec. Geen echte sprinter maar dankzij het direct beschikbare vermogen voelt hij veel sneller aan. Rijden met de MX-30 is daardoor heel aangenaam, vooral dankzij zijn mooi gebalanceerde rijgedrag. Met zijn 145pk heeft hij meer dan voldoende vermogen om sportief en dynamisch te rijden, hij kan ook zijn maximaal vermogen perfect zonder wielspin overbrengen bij elke weersomstandigheid.
Tijdens onze testen kwamen we uit op een maximaal rijbereik van rond de 150km, echter de regen en de vrieskoude tijdens onze testweek speelde totaal niet in zijn voordeel.
Volgens Mazda is het rijbereik meer dan voldoende voor de Europese klanten, die volgens onderzoek een dagelijks gemiddelde afstand van 48km afleggen.
De e-Skyactiv kan worden opgeladen aan wisselstroom tot 6,6 kW of gelijkstroom met een DC-lader. De batterij kan van 20 tot 80% worden opgeladen in 3u met wisselstroom of in 36 minuten met gelijkstroom.
Prijs en uitrusting
Er is al een Mazda MX-30 beschikbaar vanaf €33.490, het door ons geteste model was de Skycruise versie en deze komt rond de €39.000, maar dan heb je wel bijna elke mogelijke optie uit de lijst aangevinkt.
Plus
- Design
- Wegligging
- Rijplezier
- Lichte maar directe sturing
- Dynamisch fijn rijden
- Interieurafwerking met hoogwaardige materialen
- One pedal drive
Min
- Beperkte rijbereik