Mercedes-Benz GLA 250e
Deze week testen wij de Mercedes GLA250e de plug-in hybride versie van de nieuwste generatie GLA, deze versie werd in maart 2020 voorgesteld aan het grote publiek als de opvolger van de vorige generatie GLA. Hij is de rechtstreekse concurrent in dit compacte SUV-segment van de BMW X1 en de Audi Q3 maar gezien de goede verkoopcijfers van het vorige model zal dat bij de huidige versie geen probleem mogen zijn.
Onder de motorkap van deze GLA250e zit een 1,3l vier cilinder benzinemotor van 160pk met een maximum koppel van 230Nm deze wordt ondersteund door een elektromotor van 102pk, goed voor een koppel van 330Nm. Deze twee gecombineerd zorgen voor een systeemvermogen van 218pk en een maximum koppel van 450Nm, dit gekoppeld aan een 8-traps automaat. Dit resulteert in een 0 tot 100 tijd van 7,1 seconden. De maximumsnelheid ligt elektrisch op 140km/h of op 220km/h met de benzinemotor.
Volgens Mercedes heeft hij een puur elektrische actieradius van 62km op de WLTP-cyclus, dit halen ze uit het accupakket van 15,6kWh (12,5kWh gebruikt) dat deels onder de achterbank geplaatst is. Hierdoor is ook de kofferruimte iets beperkter, 385 liter ipv de 435 liter die er in een standaard GLA aanwezig is, het nadeel is dat de brandstoftank beperkt wordt tot 35liter!
Ondanks al deze toch wel indrukwekkende cijfers geeft Mercedes een gecombineerd WLTP verbruik op van 1,7liter en een gecombineerde CO2 emissienorm van 38g/km.
Maar zoals we ondertussen allemaal al weten is de opgegeven elektrische actieradius en verbruik in real life toch nog net iets anders…
Uiterlijk/Design
De nieuwe GLA kreeg een volledige restyling, de vorige generatie GLA leek sterk op een gewone A-klasse maar dan op een verhoogd onderstel, met deze generatie breken ze daar volledig mee en ontwerpen ze zo een hippe en trendy compacte SUV. Hij is maar liefst 10 centimeter hoger dan de vorige generatie al boet hij wel wat in op de lengte, die is met zijn 4,41m ongeveer 1,5 centimeter korter geworden. Onze testwagen, de AMG line versie, ziet er heel sportief uit dankzij zijn optionele 20” 10 spaaks velgen met geperforeerde remschijven, zijn verlaagd comfortonderstel, de getinte ruiten achteraan en de 2 sportieve uitlaatsierstukken die helaas fake zijn!
Interieur
Het interieur is ook volledig vernieuwd maar is zeer herkenbaar en gelijkaardig aan de meeste recente Mercedes modellen, de touchpad in de middenconsole en de 2 horizontaal geplaatste infotainmentschermen. Verder zijn de gebruikte materialen van heel hoge kwaliteit wat ook zorgt voor een premium gevoel. Het multifunctionele sportstuur, bij onze testwagen in nappa leder met rode siernaden, ligt heel goed in de hand en oogt ook heel mooi door zijn afgevlakte onderkant, de metalen sierstukken en ook de schakelpaddles zijn van echt metaal! Spijtig is wel dat er nog verschillende stukken harde goedkope plastiek tussen verwerkt zijn. De zetels zitten heel comfortabel ook tijdens lange ritten. Ze zijn mooi afgewerkt met het leder en microvezel met de rode siernaden.
Technologie
Het uitgebreide infotainment systeem met 2 keer een 10,2” scherm laat zich makkelijk bedienen op verschillende manieren, dit kan met de touchpad in de middenconsole, de 2 touchknoppen op het stuur, als touchscreen of simpelweg via spraakbesturing, “Hey Mercedes” gevolgd door een commando dit allemaal door de MBUX interface. De schermen hebben een heel hoge resolutie en zijn daardoor ook zeer goed afleesbaar bij elke lichtinval. Wel spijtig dat als je beide schermen 10,2” wil hebben je voor het Premium pluspakket moet gaan wat natuurlijk voor een stevige meerprijs zorgt (4500€). De augmented reality voor de navigatie is een grote meerwaarde, hierbij maakt de navigatie gebruik van de livebeelden van de voorste camera en geeft daarop pijlen en straatnamen weer van de navigatie.
Rijprestaties en rijgedrag
Qua rijprestaties mag je bij de GLA250e ook niet klagen, met zijn gecombineerd vermogen van 218pk en een koppel van 450Nm kom je zeker geen vermogen tekort. Wel is de 4matic bij deze versie de betere keuze, bij iets of wat nat weer heeft de wagen bij acceleraties moeilijkheden om het vermogen zonder wielspin over te brengen.
De besturing is soepel maar toch zeker nog sportief genoeg om in de bochten het gevoel met de wagen niet te verliezen.
Mercedes geeft aan een puur elektrisch rijbereik te bieden tussen de 56 – 62km (WLTP) en tijdens onze testen konden wij verschillende malen een rijbereik van 48km puur elektrisch vastleggen, gemiddeld 21,6 kWh/100km, wat gezien de weersomstandigheden van rond 2°c geen slechte uitkomst is.
De accu thuis opladen van 0 naar 100% met een gewone standaardstekker (2,1kW) neemt ongeveer 5,5u in beslag, via een gewone laadpaal (7,2kW) kan dit in ongeveer 1,5u.
Tijdens het rijden kan er in de EQ stand, de puur elektrische stand, met de schakelpaddles de sterkte van de regeneratie gekozen worden, van D– tot D+, hierdoor kan je kiezen hoeveel eneregie je tijdens het remmen terug naar de batterij wil sturen.
Prijs
Er is al een Mercedes GLA250e beschikbaar vanaf 45.617€.
Het door ons geteste voertuig in de AMG-line uitvoering en daar bovenop nog verschillende pakketen toegevoegd komt uit op een toch wel stevige prijs van 63.361€.
Meer info of een GLA250e configureren kan je op:
Plus
- Trendy compacte SUV
- Vernieuwende looks tov vorige generatie
- Augmented reality navigatie
- Rijbereik puur elektrisch
- Interieurafwerking met hoogwaardige materialen
Min
- Soms schokken tijdens overgang elektrisch naar benzinemotor
- De prijs, zeker als je een paar opties aanvinkt