Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Toyota Corolla Cross

Na de Toyota Corrola Hatchback en Touring Sport is er nu ook een SUV-versie. De Toyota Corolla Cross is, zoals de andere, ook uitgerust met de nieuwste 5de generatie zelf opladende hybridetechnologie en het nieuwste Toyota Smart Connectmultimediasysteem.

De Corolla Cross heeft een krachtige en robuuste uitstraling die speciaal voor de Europese markt is afgestemd. Aan de voorzijde valt direct de prominente dubbele trapeziumvormige grille op samen met de LED-koplampen. Op de grote achterklep, die een goede toegang geeft naar de kofferruimte, bevinden zich de achterlichten die doorlopen tot de spatborden.

We stappen in de wagen en zien een mooi verzorgd interieur waar gewerkt is met verschillende soorten materialen. Voor ons staat de nieuwe digitale cockpit, een 12.3” scherm wat standaard op alle Corolla-versies te vinden is. Hier vind je de standaard info, snelheid, recuperatie en zoveel meer. De lay-out kan je wijzigen naar eigen voorkeur. In deze Premium versie beschik je over een 10.5” HD-scherm waar je al je infotainment en de navigatie kan terug vinden. De navigatie zelf is niet echt up-to-date, wat wel spijtig is, er staan nog plaatsen in die al een paar jaar geleden zijn afgebroken. Je kan dit natuurlijk oplossen door de smartphone-integratie via Apple CarPlay (draadloos) en de Android Auto (bekabeld) wat je standaard op alle Toyota Corolla’s vindt. Onder het scherm vindt men nog steeds de handig bereikbare knopjes om de klimatisatie te bedienen. Ik heb wel het gevoel dat ze de bedieningsknoppen voor de zetel- en stuurverwarming vergeten zijn en deze dan maar centraal onder de infotainment geplaatst hebben.

De Corolla Cross voelt ruim aan door de grote zijruiten en een hoog oogpunt voor de bestuurder. In deze Corolla Cross heb je als bestuurder wel veel hoofdruimte wat niet het geval was bij de Corolla TS.  De passagierszetel kan je enkel naar voor of achter bedienen, hierdoor heb ik, 1m87, totaal geen hoofdruimte op deze zitplaats.

In deze Toyota Corolla Cross zat de 2.0 liter benzine motor gekoppeld aan de 5de generatie hybride technologie wat samen 196 DIN-pk (144kW) creëert en een spurt kan maken van 0 naar 100 in 7,7 seconden. De elektromotor wordt gevoed door een nieuwe lithium-ion hybride batterij die meer vermogen kan leveren en toch kleiner en lichter is geworden wat natuurlijk zorgt voor meer koffer ruimte. Tijdens het rijden merk je weinig tot niets van de overgang tussen de elektromotor of de verbrandingsmotor. Wat je wel opmerkt is het verbruik, deze is op de Toyota Corolla Cross slecht 4.6 l/100km, zelf getest in gemengd verkeer, wat zeker niet slecht is voor een SUV.

Wat ook goed is aan deze Toyota Corolla Cross zijn de veiligheidssystemen die standaard op alle Corolla-modellen zijn voorzien. Zo heb je de Toyota T-Mate welke ongeval risico’s herkent, een Toyota Safetey Sense-systeme, Emergency Steering Assist, een Lane Trace Assist die heel natuurlijker aanvoelt en geen gekke maneuvers uitvoert en nog zoveel meer om op te noemen. 

Conclusie

De Toyota Corolla Cross is een knappe dynamische SUV die zeer aangenaam rijdt en zuinig is. Een kleine tip, voor mensen met een gestalte zoals mij, 1m87, neem niet al te vaak plaats op de passagierszetel.  De Corolla Cross kan je in een 1.8 (4×2), 2.0 (4×2) of 2.0 (4×4) verkrijgen en alle zijn ze uitgerust met de hybride technologie. Deze Corolla Cross is te verkrijgen vanaf 36.380 euro en heeft standaard ook 10 jaar garantie.

    PLUS

  • Verbruik

  • Rij comfort / goed werkende veiligheidssystemen

  • 10 jaar garantie

    MIN

  • instelbaarheid passagiersstoel

  • Navigatie