Toyota HILUX
Vermits ik wel fan ben van stoere 4×4’s, werkpaarden en off-roaders stond ik al lang op voorhand te popelen om deze Toyota Hilux eens aan de tand te voelen.
Wij rijden met de Hilux 2.8L Diesel Invincible uitvoering met maar liefst 500 Nm koppel en 204 pk.
Uiterlijk zien we vooral dat de voorkant anders is ten opzichte van het vorige model. De grill en voorbumper vallen meteen op en geven deze Hilux een zeer stoere en ruwe look.
Ook werd er gebruik gemaakt van nieuwe LED-koplampen en -achterlichten.
De 18 inch velgen ogen zeer goed onder deze invincible uitvoering en geven hem zo net dat extra wat je wel van de top-versie kan verwachten.
Binnenin zien we een 8-inch groot infotainment systeem dat bedienbaar is met een mechanische knop. Dit om een veiligere bediening te garanderen tijdens het rijden.
Het infotainment systeem ondersteunt zowel Google Android auto als Apple CarPlay.
Welke voor mij persoonlijk wel een must is in nieuwe voertuigen. Het integreert je smartphone moeiteloos in je auto of in dit geval in je pick-up.
Heb je hier geen nood aan en zie je die smartphone integratie niet direct zitten is dat geen probleem want er zijn tal van hulpsystemen en infotainment systemen aan boord die handig zijn in gebruik, ook is er navigatie aan boord waardoor je zeker niet enkel op Waze of google maps toegewezen bent.
Eénmaal aan het rijden met deze Hilux voel je direct dat dit een echt werkpaard is maar dat hij ook meer dan voldoende luxe en comfort heeft om er een rustige rit mee te doen.
Natuurlijk voelt het achterste deel wel stabieler aan als hij geladen is ten opzichte van onbelast te rijden. Deze Hilux is dan ook ontworpen om lasten te dragen.
Wij hebben deze Hilux niet zwaar off-road getest maar de weinige off-road baantjes en heuveltjes die we niet uit de weg gingen werden met de twee vingers in de neus overwonnen.
Bij Toyota geven ze ook mee dat voor deze nieuwe Hilux de ingenieurs zich als doel gesteld hadden om het wegcomfort te verbeteren met behoud van de legendarische terreincapaciteiten. Om extreme terreinomstandigheden aan te kunnen, is de Hilux als één van de weinige terreinwagens trouw gebleven aan de body-on-frame constructie, die beter en langduriger bestand is tegen torsiekrachten.
Het comfort en rijgedrag van de nieuwe Hilux zijn vooruitgegaan door verbeteringen in de ophanging en stuurbekrachtiging. De anders afgestelde schokdempers voor en achter, verbeterde bladveren en nieuwe bussen komen de ophanging ten goede. De Hilux rijdt daardoor soepeler, terwijl het effect van hobbels en kuilen wordt verminderd.
De exclusiviteit van de nieuwe Hilux wordt versterkt door een groot aantal accessoires waarmee klanten hun auto verder aan hun eigen werk- of vrijetijdseisen kunnen aanpassen. Hiertoe behoren een sports-bar van kunsthars, een elektrische roll-cover van aluminium, achterklepvergrendeling, een hard-top en een 12-volts stopcontact in de laadvloer.
De Hilux is te verkrijgen met enkele cabine, anderhalve of zelfs de dubbele cabine.
De Active uitvoering met enkele cabine kan je reeds kopen vanaf €30.280.
De Invincible uitvoering met dubbele cabine zoals wij hadden kan je dan weer kopen vanaf €48.600.
kijk ook op www.toyota.be voor meer info