Toyota Yaris 1.5l Hybrid
De Yaris gaat al enkele decennia mee in het Toyota gamma.
Hij staat vooral omschreven als een compacte en zuinige stadwagen, wat hem door de jaren toch populair gemaakt heeft mede dankzij zijn rijeigenschappen, prijs en degelijkheid.
Deze Yaris heeft veel voordelen ten opzichte van zijn voorganger. Zo is hij stijver, lichter, is zijn zwaartepunt lager en stuurt hij daardoor zeer fijn en direct van bocht naar bocht.
Deze wagen is dan ook niet voor niets uitgeroepen tot auto van het jaar 2021.
Uiterlijk zien we een wagen van net geen 4meter lang, 1m75 breed en die een wielbasis van 2m56 lang heeft. Dat maakt dat hij er klein maar toch best stoer uitziet. Dit stoere uitzicht wordt versterkt door zijn grill en de toch iets bredere wielkasten en vleugels.
Motorisch kan je kiezen voor de 1.0 VVT-i Benzine of voor de 1.5l Hybrid versie.
Voorin zit hij best wel comfortabel, iets wat je misschien niet direct verwacht van zo’n kleiner model van wagen. De gebruikte materialen zijn zeer degelijk en daar valt dan ook weinig of niets op aan te merken.
Ook werd er naar veiligheid niet op een optie meer of minder gekeken bij deze Yaris.
Ik som er even enkele op:
- Pre-Collision System met voetgangers- & fietsersdetectie
- Road Sign Assist (RSA)
- Automatic High Beam
- Noodremsignaal (EBS)
- eCall system
- Hill-Start Assist Control (HAC)
- Instelbare snelheidsbegrenzer (ASL)
- Lane Trace Assist
- Vehicle Stability Control (VSC)
- ABS met EBD
- Halogeen-/projectorkoplampen
- Bandenspanningssensor (TPWS)
- High-range Adaptive Cruise Control
- Pre-Collision System verbeterd met Emergency Steering
- Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC)
Aangezien deze wagen al zoveel getest en goed bevonden is in stedelijke omgeving lijkt het me ook niet direct nodig deze extra te testen in steden. Ik trek daarom de snelweg op voor een tripje van 400km richting en door de Ardennen. We combineren snelwegen, gewestwegen en straatjes in en rond allerlei uithoeken.
Na 2 uurtjes zit ik nog steeds comfortabel en met een gerust gevoel in deze polyvalente kleine stadswagen. Het verbruik loopt hierbij gemiddeld nooit boven de 5l/100 km. Het is enkel wanneer er een stevige onweerswolk zich ontpopt tot een wolkbreuk dat we even een gevoel van onveiligheid hadden. Maar ik twijfel of dit met een andere wagen ook niet het geval zou zijn of dat het eerder in mijn hoofd zat omwille van de afmetingen van deze wagen. In ieder geval verteerden we het vrij goed en konden ongestoorde onze weg verderzetten.
Terug thuis stond het gemiddeld verbruik op 4,7l/100 km.
Gezien de afstand, heuvelachtig parcours en het af en toe toch stevig gebruik van het rechtse pedaal, absoluut niet slecht.
Met zijn versnelling en het hybride systeem dat ondersteuning biedt bij het accelereren maakt het rijden en de hernemingen in deze Yaris echt wel aangenaam en kom je ook geen vermogen te kort voor een wagen uit dit B-segment.
De elektromotor haalt snelheden tot een stuk boven de 100km/u, volgens de gegevens zelfs tot 130km/u.
Voor zij die meer vermogen willen is er natuurlijk steeds de GR versie van deze Yaris.
Laatstgenoemde sprint tot 100km/u in slechts 5,2 seconden, heeft een speciale circuit ophanging, een 1.6l 3-cilinder Turbo met 261pk. Maar deze GR-versie kost dan ook iets meer dan de €19.600 die je voor een 1.5l Hybrid moet neertellen.