Toyota Yaris Cross
- Hybride aandrijflijn
De Yaris Cross wordt aangedreven door de vierde generatie hybride technologie van Toyota, een systeem dat voor het eerst werd gebruikt voor de Yaris hatchback. De driecilinder 1,5-liter Hybrid Dynamic Force-motor vormt het hart deze wagen. Hij heeft dezelfde basisstructuur en werking als de 2,0-liter van de Toyota Corolla en de C-HR. De lange slag, verbranding aan hoge snelheid, hoge compressieverhouding van 14:1 en temperatuur- en drukregeling helpen de Atkinson cycle unit een hoge thermische efficiëntie van 40% te bereiken, zodat meer energie wordt gehaald uit elke druppel brandstof.
The Hybrid Dynamic Force-motor is stiller tijdens de acceleratie, en het maximumvermogen en -koppel worden gerealiseerd bij lagere snelheden van de motor: 92 DIN-pk/68 kW bij 5500 tpm en 120 Nm tussen 3600 en 4800 tpm.
Maximale output voor het totale systeem (benzine- en elektromotoren) is 116 DIN-pk/85 kW. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerd) zijn 4,4-5,0 l/100 km en 100-114 g/km (beste van de klasse 4,7-5,1 l/100 km en 106-116 g/km met AWD-i).
- Elektromotor en vermogensregelaar
De compacte hybride transaxle omvat ook een elektromotor/generator waardoor dit systeem van Toyota meer vermogen en een betere respons heeft dan de vorige generatie. De motor van 580 V produceert 80 DIN-pk/59 kW en een koppel van 141 Nm.
De vermogensregelaar heeft ook een compacter design en een hogere vermogensdichtheid. Hij kan meer dan 100 A verwerken en versterkt de 177,6 V van de hybride lithiumionbatterij tot 580 V. De verticaal geplaatste transistors en het efficiënte koelsysteem maken tot 10.000 transistorschakelingen per seconde mogelijk.
- Hybride lithiumionbatterij
Yaris Cross gebruikt een lithiumionbatterij, waarvan de efficiëntie en het vermogen is verhoogd door de weerstand in de cellen te verminderen. De 177,6V-unit kan tot de dubbele hoeveelheid van de energie tijdens het remmen produceren en 50% meer vermogen leveren bij het accelereren, in vergelijking met de hybride nikkelmetaalbatterij in de vorige generatie van de Yaris Hybride. De unit levert niet alleen meer vermogen, maar is ook lichter: de volledige assemblage weegt 27 kg wat nog meer bijdraagt aan de efficiëntie van de wagen.
De verhoogde bijdrage van de batterij maakt het mogelijk om een groter percentage EV-ritten te maken in de stad, wat nuluitstoot en geen brandstofverbruik inhoudt. De nieuwe Yaris Cross kan makkelijk een groot deel van de ritten in de stad en het pendelverkeer van Europese klanten aan. Rijden zonder emissies is mogelijk bij snelheden tot 130 km/u.
- 1,5-liter benzinemotor
Yaris Cross is ook verkrijgbaar met een 1,5-liter benzinemotor – gebaseerd op dezelfde motor van het hybride systeem – uitgerust met een CVT of een bak met zes versnellingen. De driecilinderversie produceert maximaal 125 DIN-pk/92 kW bij 6600 tpm en een maximumkoppel van 153 Nm tussen 4800 en 5000 tpm. Officiële WLTP-cijfers van brandstofverbruik en uitstoten zijn 5,7-6,2 l/100 km (6,0-6,4 l/100 km voor CVT) en 130-140 g/km (135-144 voor CVT).
- Dynamische prestaties
Toyota streefde voor de Yaris Cross een “zelfzekere en natuurlijke” rij-ervaring na. De “zelfzekerheid” blijkt uit de stabiele bediening in alle rijomstandigheden die de bestuurder gemoedsrust schenkt, en “natuurlijk” is de omschrijving van hoe de wagen precies zal reageren zoals de bestuurder verwacht, zodat hij zich steeds met de wagen verbonden voelt en hem volledig onder controle heeft.
- Nieuw GA-B-platform
Essentieel voor het bereiken van de dynamische doelstelling is het GA-B-platform van Toyota voor kleine wagens, dat zijn kwaliteit al heeft bewezen op de Yaris hatchback. Daardoor heeft hij een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling tussen voor en achter omdat zware componenten laag en kort bij het midden van de wagen zijn geplaatst. Dit beperkt de kans op rollen en zorgt ervoor dat het chassis precies reageert op de instructies van de bestuurder.
- Intelligent All-Wheel Drive-systeem
Yaris Cross is de enige compacte hybride SUV met een Intelligent All-Wheel Drive-systeem (AWD-i). Toyota’s bewezen technologie is een hybride systeem met een extra, onafhankelijke elektromotor op de achterste as die extra grip en stabiliteit biedt bij het optrekken en bochten nemen, en extra veiligheid bij het rijden op gladde wegen. De balans tussen het koppel van voor- en achterwielaandrijving wordt automatisch en precies aangepast tussen 100:0 en 40:60, naargelang de rijomstandigheden en de instructies van de bestuurder. Het design is compact en licht in vergelijking met mechanische AWD-systemen, waardoor de impact het brandstofverbruik en de emissies beperkt is. Dit levert de beste prestaties voor een SUV met AWD uit het B-segment.
Bij het optrekken wordt de aandrijfkracht bepaald volgens de verdeling van de lading voor en achter. Om doorslippende wielen te helpen vermijden, wordt op een glad wegdek bijkomende achterwielaandrijving voorzien, zelfs op een helling. Wanneer het voertuig tegen constante snelheid rijdt, schakelt het om naar voorwielaandrijving om minder brandstof te verbruiken en beter te remmen.
Het systeem kan ingesteld worden voor normaal rijden, “Trail” en “Snow”, wat de authentieke SUV-kwaliteit van de Yaris Cross aangeeft. De geselecteerde modus wordt weergegeven op het multi-information display, samen met de verdeling – van moment tot moment- van de voor- en achterwielaandrijving.
Trail-modus kan worden gebruikt om moeilijke situaties het hoofd te bieden waarbij een of meer wielen het wegdek niet raken, bijvoorbeeld op oneffen ondergrond. Het AWD-i-systeem zal automatisch remmen op de doorslippende wielen en alle aandrijfkracht naar de wielen met grip sturen.
Snow-modus matigt de respons op het gaspedaal zodat op een veilige manier kan worden vertrokken uit stilstand, of versneld om de controle te behouden op sneeuw en ijs.
- Veiligheid
De Yaris Cross zet de historische traditie van de Yaris-familie voort en biedt toonaangevende veiligheid—de Yaris was de eerste kleine wagen in zijn klasse die met vijf sterren de hoogste Euro NCAP-score haalde. In navolging van de filosofie “veiligheid is geen optie” wordt de recentste generatie Toyota Safety Sense-systemen voor actieve veiligheid en rijhulp standaard geleverd op alle versies, terwijl bescherming wordt ingebouwd in de vorm van een zeer rigide structuur van de structuur van de wagen.
In navolging van het voorbeeld van de hatchback, beschikt ook de Yaris Cross over nieuwe en verbeterde maatregelen waarmee meer risico’s op alledaagse ongevallen worden gedetecteerd, de bestuurder wordt gewaarschuwd en maatregelen worden genomen om een impact te vermijden, of om de gevolgen te beperken als een ongeval onvermijdelijk is.
Het systeem bestaat uit:
- Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie, voetgangersdetectie bij dag en nacht, fietserdetectie bij dag, Intersection Turn Assistance en Emergency Steering Assist
- Full-range Adaptive Cruise Control
- Lane Departure Alert (LDA) en Lane Tracing Assist (LTA)
- Road Sign Assist (RSA)
- Automatic High Beam (AHB) of in optie Adaptive High-beam System (AHS) met volledige ledkoplampen
Dankzij de Intersection Turn Assistance wordt het bereik van de PCS vergroot door een hoog risico op een aanrijding met tegenliggend verkeer bij het naar links of rechts afdraaien op een kruispunt en wanneer voetgangers de weg oversteken waar men indraait, te detecteren en ervoor te waarschuwen. Emergency Steering Assistance helpt het voertuig in het baanvak te blijven wanneer de bestuurder plots moet uitwijken om een obstakel te vermijden. Lane Departure Alert en Lane Tracing Assist helpen het voertuig midden in het baanvak te houden, door middel van aangepaste rijhulp als de bestuurder van de correcte koers begint af te wijken. De recentste versie van het systeem herkent naast witte en gele wegmarkeringen nu ook de randen van stoep en weg.
De modellen Elegant, Adventure en Premiere Edition beschikken over de extra veiligheidssystemen Blind Spot Monitor (BSM) en Rear Cross-Traffic Alert (RCTA). RCTA waarschuwt de bestuurder als het risico bestaat om het pad van een onopgemerkt naderend voertuig te kruisen bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats en remt automatisch als er een risico op een aanrijding bestaat. Parkeren wordt ook gemakkelijker en veiliger met Intelligent Clearance Sonars (op high-range modellen) met automatische remmen, en in optie Panoramic View Monitor die een 360-graden realtimeweergave biedt van de omgeving van het voertuig.
Tot de uitgebreide passieve veiligheidsfuncties behoren bijkomende centrale airbags tussen bestuurder en voorpassagier. Bij een aanrijding waarbij de airbags worden geopend zal het eCall-systeem van de wagen automatisch de nooddiensten waarschuwen en de locatie van het voertuig melden.
De Toyota Yaris Cross is vanaf midden oktober verkrijgbaar de prijzen starten vanaf €23000 voor een Yaris Cross 1.5 VVT-iE