Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Een feest voor de zintuigen: upgrade voor de Audi RS 3

Audi Sport heeft de zintuigen van de RS 3* aangescherpt. Met de upgrade wordt het compacte topmodel, dat staat voor maximale prestaties, nog sportiever. Dat is van bij de eerste aanblik te zien: de krachtige lijnen aan de voorkant, de velgen in autosportdesign en de RS-kuipstoelen versterken de dynamiek visueel, wat akoestisch wordt onderstreept door het diepe gebrom van de vijfcilindermotor met zijn typische ontstekingsvolgorde. In combinatie met de geoptimaliseerde set-up van het onderstel en de nieuwe banden stuwt de 2.5 TFSI de RS 3* nog pittiger door de bochten. Het nieuwe ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife bevestigt dat. De bestuurder voelt niet alleen de toegenomen rijdynamiek, maar ook de hoogwaardige materialen, die de hoogste kwaliteit uitstralen en de Audi RS 3* tot een ware belevenis voor de zintuigen maken.

ZIEN: sportief, opvallend design roept visueel prestaties op

Na zijn productupgrade heeft de Audi RS 3* een duidelijk sportievere look. Het dominante kenmerk van het assertieve frontdesign is het zeshoekige Singleframe met zijn opvallende rand. Het is platter en aanzienlijk breder dan voorheen en benadrukt de dynamiek van de compacte sportwagen met zijn volumineuze radiatorrooster met ruitpatroon. Hetzelfde geldt voor de twee functionele luchtinlaten opzij – geaccentueerd door verticale zwarte ‘blades’ – en de drie openingen boven de frontsplitter, die nu de volledige breedte van de auto overspant. Zo lijkt de RS 3* nog lager op zijn poten te staan, wat doet denken aan de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak uit 1987. Met hun nieuw ontworpen dagrijverlichting accentueren de koplampen ook de prestaties van de auto.

De digitale lichtsignatuur, die in de RS 3* knipoogt naar een geblokte vlag, bestaat uit 24 elementen. In combinatie met de ledmatrixkoplampen kan de bestuurder bovendien voor het eerst via het MMI-aanraakscherm kiezen uit drie extra dagrijlichtdesigns.

Ook de achterkant van de RS 3* vertoont verwijzingen naar de autosport en geeft blijk van een veel sterkere présence dan voorheen. Verticale zijreflectoren trekken het designthema van de luchtinlaten aan de voorkant door. De grote opengewerkte RS-specifieke diffusor heeft ook een rode reflector in het midden en aan de zijkanten de twee ovale sierpijpen van het RS-uitlaatsysteem, die nog groter ogen in hun zwarte omlijsting. Net als de koplampen vertonen ook de achterlichten nieuwe graphics: pijlen die met de coming home/leaving home-functie dynamisch van binnen naar buiten oplichten, geven vorm aan het progressieve achterlichtdesign.

Sportief, donker interieur met boven- en onderaan afgeplat stuurwiel en RS-kuipstoelen

Ook in het interieur, dat wordt gedomineerd door donkere kleurtinten, is alles gericht op prestaties, met het nieuwe stuurwiel, RS-sport- of -kuipstoelen, carbon elementen en sportieve displays. Het boven- en onderaan afgeplatte stuurwiel heeft een aanzienlijk sportievere look en is standaard uitgevoerd in geperforeerd leder of optioneel in Dinamica met een 12-uurmarkering in accentkleur. Ongeacht de uitvoering ligt het goed in de hand wanneer je de RS 3* door scherpe bochten stuurt. Ondertussen bieden de optionele RS-kuipstoelen nog betere ondersteuning. Het middenpaneel met gestikt RS-honingraatmotief is gemaakt van Dinamica-microvezelstof, dat wordt gecombineerd met Pearl-nappaleder voor de stoelwangen. Onder de hoofdsteun prijkt een grote RS-badge op het zwarte, taps toelopende inzetstuk, dat net zoals de matte carbon achterkant van de rugleuning de sportiviteit van de RS 3* benadrukt.

RS-displays met focus op prestaties

De 12,3 duim grote Audi virtual cockpit plus met Sport-, Performance- en Runway-weergave was al standaard. In de Runway-modus wordt het motortoerental in omgekeerde richting weergegeven, met de hoogste waarde op de voorgrond en het stationaire toerental op de achtergrond. Een nieuwe toevoeging hierbij is de Rev Counter, die prominent het aantal toeren per minuut weergeeft in het midden van het instrumentenbord. Daarnaast worden ook het vermogen, het koppel, de g-krachten, de acceleratie en de rondetijden weergegeven. In de handgeschakelde modus laat de RS-specifieke schakelindicator het toerental evolueren van groen via geel naar knipperend rood, in pure autosportstijl, om het ideale schakelmoment aan te geven.

vijfcilindermotor met een opvallender sound

De Audi RS 3* wordt aangedreven door de legendarische 2.5 TFSI-motor van Audi Sport met 400 pk en een maximumkoppel van 500 newtonmeter. Dat betekent dat de RS 3* in 3,8 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid haalt van 290 km/u.

Talrijke successen in de autosport maken van de bekroonde vijfcilindermotor een van Audi’s meest tot de verbeelding sprekende krachtbronnen, zodat rijden met de RS 3* een onvergelijkbare ervaring wordt. Dat is met name te danken aan zijn unieke motorsound, gebaseerd op de typische 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde. Aangrenzende en niet-aangrenzende cilinders ontsteken afwisselend, wat zorgt voor een krachtig ritme en karakter dat op passende wijze wordt georkestreerd door het dubbele RS-uitlaatsysteem met variabele klepregeling.

Druk op de roodgekleurde start-/stopknop om het keelgeluid van de vijfcilinder te laten weerklinken – volumineuzer en nog kenmerkender in de Audi drive select-modi dynamic, RS Performance en RS Torque Rear. Bovendien werd de regeling van de uitlaatkleppen geoptimaliseerd in het bereik tussen 2.200 en 3.500 toeren. Op die manier genereert de vijfcilinder een consistent en voller geluid, ongeacht de geselecteerde modus. Audi Sport versterkt zo de emotionele rijervaring in het topmodel van de A3-familie, vooral in combinatie met het optionele RS Sport-uitlaatsysteem.

De nieuwe RS 3 Sportback*- en Berline*-modellen, die geproduceerd worden in de Audi-fabriek in Ingolstadt, staan vanaf oktober bij de dealers en zijn vanaf eind augustus te bestellen. De prijzen voor de RS 3 Sportback* beginnen bij 68.900 euro. De meerprijs voor de Berline*-versie bedraagt 1.100 euro.