Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volkswagen Golf 8.5 GTI Clubsport

De naam GTI Clubsport werd voor het eerst in 2016 geïntroduceerd voor de veertigste verjaardag van het sportwagen-icoon. Dit model werd gepositioneerd als een sportievere versie van de reguliere GTI ofwel een GTI met een pittig sausje over. Met extra vermogen, verbeterde rijprestaties en een scherpere afstemming van het onderstel. Het succes van de eerste Golf 7 GTI Clubsport leidde al snel tot de ontwikkeling van opvolgers en verbeteringen, en de Volkswagen Golf 8.5 GTI Clubsport is de meest recente.

Visueel zijn er duidelijke verschillen tussen de Golf 8.5 GTI en de Clubsport. De Clubsport heeft een sportiever uiterlijk met bredere wielkasten, een meer agressief ogende grille, een tweedelige dakrandspoiler en speciale lichtmetalen wielen, wat allemaal uitsluitend in de Golf GTI Clubsport als uniek kenmerk wordt gebruikt. Deze styling-elementen zijn niet alleen bedoeld om het sportieve karakter van de auto te benadrukken, maar dragen ook bij aan de hele aerodynamica van de auto. De neus van de nieuwe Golf 8.5 wordt getypeerd door de nieuwe Led design taal van Volkswagen, waardoor we een doorlopende strip niet alleen op de achterkant van de wagen vinden, maar ook vooraan. Voor het eerst is ook het Volkswagen logo vooraan verlicht, een optie dat voor ons niet meteen moest, maar hoe langer je ernaar kijkt hoe leuker het begin te worden. Achteraan werden de led lichtblokken voorzien van een nieuw strakker maar speelser lichtdesign met 6 blokjes die verschillende functies kunnen doen zoals de dynamische richtingaanwijzers of stoplichten. Op de voorportieren vind je op elke Clubsport de typerende sportieve lijnen terug, een extra toevoeging naast de GTI badges die de “standaard GTI” ook meekrijgt.

Dankzij het Performance-pack (3965€) voeg je het aan te raden Akrapovic-uitlaatsysteem en de aluminium 19-duimsvelgen toe, daarbovenop stijgt de topsnelheid naar 275km/u. Het Akrapovic-uitlaatsysteem zit mooi in de achterste diffusor weggewerkt waardoor het subtiel maar toch aanwezig is. Tijdens het rijden verdwijnt deze subtiliteit wel dankzij de pops and bangs en vooral dankzij zijn fantastich volle geluid.

Dankzij de topsportstoelen die extra steun bieden en het multifunctionele lederen sportstuur waarop de swipe toetsen achterwege werden gelaten en men simpelweg terugkeerde naar klassieke drukknoppen. Een goeie zet naar wat de bediening eenvoudiger en minder frustrerend maakt. Daarnaast zorgen functies zoals de sfeerverlichting, die in 30 kleuren kan worden ingesteld, ervoor dat u ook bij een rustige rit steeds in de juiste stemming onderweg bent. Dit is ook te danken aan het exclusieve en sportieve design, dat niettemin in dagelijks gebruik ook heel praktisch is. Het interieur van de Clubsport is meer gefocust op sportieve elementen en afwerking met sportief ogende materialen zoals Alcantara en zwart metaal. Het infotainmentsysteem en de digitale cockpit zijn vergelijkbaar met die van de reguliere GTI, maar de Clubsport krijgt ook extra performance-instellingen in de rijmodi en het vermogen om meer gedetailleerde informatie te tonen over de prestaties van de auto.

De naam “Clubsport” verwijst naar de connectie met motorsport en een meer verfijnde, prestatiegerichte benadering van de sportieve hatchback. Het doel was altijd om een model te leveren dat het GTI-erfgoed naar een hoger niveau zou tillen, en dat niet alleen op de weg maar ook op het circuit zou kunnen uitblinken. En dat is nu net ook wat je merkt als je op het scherm de rijmodus “Nürburgring” kiest, het stelt alle parameters van de clubsport af op sportiviteit, fun en snelheid. Hij reageert sneller op het gaspedaal en het onderstel wordt stugger waardoor hij zenuwachtig aanvoelt maar dat maakt hem zeer scherp en wendbaar… op circuit natuurlijk! Op de weg kan je kiezen voor eco, normaal of sportprogramma al zouden we niet voor het eerste opteren.

De Golf 8.5 GTI Clubsport is uitgerust met een 2.0 liter viercilinder turbobenzinemotor die 300 pk levert. Dit is een aanzienlijke upgrade ten opzichte van de “gewone” Golf 8.5 GTI, die “slechts” 265 pk heeft. Het extra vermogen wordt niet alleen gebruikt om sneller van 0 naar 100 km/h te accelereren, in 5,6 seconden, maar ook om het rijgedrag te verfijnen en de ervaring op bochtige wegen te verbeteren. Daarnaast is de Clubsport uitgerust met overboost-functie die tijdelijk nog meer vermogen levert voor extra prestaties in bepaalde rijomstandigheden.

Waar de gewone GTI al een geweldige balans biedt tussen comfort en sportiviteit, gaat de Golf 8.5 GTI Clubsport nog een stap verder. Het sportonderstel is lager dan dat van de reguliere GTI en er zijn een aantal specifieke aanpassingen aan de demping en de afstemming van de vering om de rijervaring te verbeteren. Het DCC (Dynamic Chassis Control) zorgt ervoor dat de demping per wiel kan worden aangepast aan de rijomstandigheden.

Wil je graag een Golf GTI 8.5 Clubsport in huis halen dan mag je je verwachten aan een flink hogere prijs dan de reguliere GTI. Het grote aantal extra’s maar vooral rijplezier dat je hiervoor krijgt verantwoorden zeker deze meerprijs. Zijn vanafprijs ligt met 55.385€ net iets meer dan 8000€ hoger dan de GTI. DCC (870€) en het GTI Performance pack (3965€) zijn 2 opties die je zonder twijfel moet toevoegen aan je lijstje , ze zorgen meteen voor een forse meerprijs maar zijn zeker een meerwaarde.

Conclusie

De Golf 8.5 GTI Clubsport is een auto die het erfgoed van de GTI eert, maar het maakt duidelijk een stap in de richting van meer sportiviteit, kracht en rijplezier. Het biedt meer vermogen, betere prestaties, en een dynamischere rijervaring dan de reguliere GTI, zonder afbreuk te doen aan de praktische bruikbaarheid. Ben je op zoek naar meer, of het nu gaat om vermogen, rijgedrag of styling dan is de Clubsport de ideale keuze. Als je een meer alledaagse sportieve hatchback wilt, is de reguliere GTI waarschijnlijk meer dan genoeg, maar voor de puristen die op zoek zijn naar ultieme prestaties, is de Clubsport the way to go.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp