Volkswagen ID.3 Plus 1st edition
De eerste productiereeks van de Intelligent Design.3 gebruikt de grotere 58 kWh-batterij. De auto wordt door een in de achteras ingebouwde elektromotor aangedreven. Die ontwikkelt 150 kW en biedt een maximumkoppel van 310 Nm. Daarmee accelereert de ID.3 zonder schakelen in 3,4 seconden van 0 naar 60 km/u, rijplezier inbegrepen. Deze ID.3 wordt geassembleerd in de Gläserne Manufaktur in Dresden. Wij testen de 1st Edition Plus, de middelste uitvoering van de drie binnenkort verkrijgbare versies. Wordt dit het nieuwe VW icoon?
De ID.3 is de eerste Volkswagen op basis van het nieuw ontwikkelde, modulaire MEB-platform (Modulare E-Antriebs-Baukasten). Alle toekomstige ID. modellen zullen exclusief verkrijgbaar zijn met een zuiver elektrische aandrijving. Die aandrijving werd geoptimaliseerd rond de batterij om het rijbereik te maximaliseren en tegelijk de kosten tot het minimum te beperken.
De ID.3 past de designvrijheden van elektrische auto’s op compromisloze wijze toe. Globaal is hij ongeveer even lang als de Golf, maar dankzij zijn kortere overhangen is zijn wielbasis groter dan die van alle andere wagens in zijn klasse. Concreet betekent dit dat het vierdeursmodel 4.261 millimeter lang, 1.809 millimeter breed en 1.552 millimeter hoog is, met een wielbasis van 2.765 millimeter. De draaicirkel van 10,2 meter is vergelijkbaar met die van een kleine auto, waardoor de ID.3 zich perfect leent voor het stadsverkeer.
Met zijn 1800kg is deze ID.3 wel geen lichtgewicht maar doordat de batterijen onder de vloer gemonteerd zijn heeft hij een laag zwaartepunt en dat komt zijn baanligging zeker ten goede!
In de ID.3 maken de ooit statische koplampen plaats voor interactieve ledmatrixkoplampen met een lichtsterkte van 750 lumen en automatische grootlichten met Dynamic Light Assist. Dat laatste systeem maakt gebruik van een camera op de voorruit die voor- en tegenliggers analyseert. Op basis van die gegevens worden de grootlichten automatisch ingeschakeld bij snelheden vanaf 60 km/u en blijven ze actief zonder tegenliggers te verblinden. Dat komt de verlichting van de weg en de wegkant sterk ten goede, in het bijzonder bij zonsopgang en in het donker. De ledmatrixkoplampen hebben bovendien nog een ander, bijna menselijk trekje: wanneer de bestuurder zijn geparkeerde ID.3 1ST nadert, kijken ze de bestuurder kort aan en knipperen ze als het ware met hun oogleden.
Ondanks dat de ID.3 bijna dezelfde afmetingen heeft dan een Golf is hij binnenin opmerkelijk ruimer. Het Open Space-interieur van de ID.3 biedt verrassend veel ruimte en vestigt nieuwe normen in het compacte segment. Omdat de batterijen onder de vloer gemonteerd zijn en de elektromotor op de achteras zit kon er meer ruimte binnenin gecreëerd worden. Ook achterin is er veel meer beenruimte hierdoor met een ideale ondersteuning van de benen ondanks dat de batterijen onder de vloer geplaatst zijn. Het dashboard is zeer strak afgewerkt, behalve het infotainment systeem, op wat touch knoppen en het kleine bestuurdersscherm na is het een clean dashboard. Wat mij wel wat stoorde was het feit dat er goedkoop ogende plastic wordt gebruikt. En niet alleen op het dashboard maar ook doorheen de ganse wagen valt dit op. Qua opbergruimte valt er helemaal niet te klagen, in de deuren maar vooral in de middenconsole is een zee van ruimte beschikbaar. De Play & Pause tekens die zijn aangebracht op het gaspedaal en de rem zijn een leuk detail dat meteen opvalt als je in de auto stapt. De kofferruimte komt overeen met die van een Golf, een respectabele 385 liter en onder de koffervloer is er nog een klein compartiment voorzien voor de laadkabels zodat deze niet rondslingeren in de koffer.
De ID.3 communiceert met zijn bestuurder en de omgeving. Bestuurders weten intuïtief en onmiddellijk wat ze waar kunnen vinden in de cockpit. Behalve het display in de cockpit is er ook een nieuw ontworpen, centraal geplaatst aanraakscherm van 10 duim dat de bestuurder alle noodzakelijke informatie geeft. Licht ondersteunt de bestuurder met een ledstrip tijdens het navigeren en maant hem aan om te stoppen als er gevaar dreigt. Een optioneel head-updisplay met augmented reality (AR) projecteert relevante informatie ook rechtstreeks op de voorruit. Alle bedieningselementen inclusief die op het elektrisch verstelbare, multifunctionele stuurwiel worden bediend met aanraakgevoelige toetsen. Alleen de elektrische ruiten en waarschuwingsknipperlichten worden nog bediend met druktoetsen. Die bedieningselementen worden nog aangevuld met een intelligente natuurlijke spraakbediening. De bestuurder en de voorste passagier kunnen de ID.3 simpelweg aanspreken met “hallo ID.”. ID. Light gebruikt lichtsignalen om aan te geven op wie de ID.3 op dat moment reageert. Dankzij App-Connect kunt u de hem ook in luttele seconden verbinden met een smartphone.
De rijhulpfuncties worden ondersteund door een multifunctionele camera op de voorruit die ook verkeersborden identificeert. De comfort- en veiligheidsfuncties van de ID.3 omvatten onder meer Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangersdetectie, een anti-multicrashfunctie, de rijstrookassistent Lane Assist, de rijstrookwisselassistent Side Assist, de parkeerhulp Park Assist met achteruitrijcamera en het sleutelvrije toegangssysteem (Kessy Advanced) met verlichte deurgrepen. Dankzij de standaard Park Distance Control met manoeuvreerremfunctie voorkomt het systeem schade tijdens het parkeren: de functie kan dreigende aanrijdingen voorkomen of de ernst van aanrijdingen beperken door op het laatst mogelijke moment een remmanoeuvre te starten.
Het rijbereik wat de ID.3 aangeeft komt wel degelijk overeen met het werkelijke rijbereik, bij normaal gebruik kan je met het batterijpakket van 58 kWh effectief 350km afleggen, het is volgens mij zelfs de eerste elektrische wagen die ook effectief het aantal kilometers kan rijden wat hij op het dashboard aangeeft! Het spreekt voor zich dat vooral ritten in stadsomgevingen het grootste rijbereik opleveren, hier voelt de ID.3 zich natuurlijk thuis.
Voor het eerst bij een elektrische wagen heb ik een compromisloze rijervaring gehad, niet moeten nadenken over waar moet ik nog naartoe en hoeveel km is dit? En belangrijker nog, ga ik dit halen met mijn resterende batterij capaciteit? We kwamen in onze testweek uit op een gemiddeld verbruik van 17,3 kWh/100km. Bij het opladen via een gewone laadpaal deden we over 54% batterij bijladen 3u35min.
Prijs en uitrusting
De basisuitvoering van de ID.3 1ST omvat een navigatiesysteem, een digitale radio (DAB+), stoel- en stuurwielverwarming, armsteunen voorin, een Mode 2-laadkabel en lichtmetalen 18-duimsvelgen. Dat komt ongeveer overeen met de Comfort-versie in het compacte segment.
De ID.3 1ST Plus beschikt daarenboven over een achteruitrijcamera, een adaptieve afstandsregelaar en het vergrendelings- en startsysteem zonder sleutel (Kessy Advanced). Het interieur van de ID.3 1ST Plus omvat ook designstoelen, een middenconsole (inclusief twee verlichte USB-C-aansluitingen achterin die kunnen worden vergrendeld met een rolklep) en sfeerverlichting. Aan de buitenkant onderscheidt deze versie zich door verduisterde ruiten, het zilverkleurige koetswerkpack Style, ledmatrixkoplampen, matrixzijverlichting, -remlichten, -richtingaanwijzers en -achterlichten, alsook lichtmetalen 19-duimsvelgen.
Onze testversie de ID.3 1ST Plus in Glacier White kwam op 44.410 € incl. BTW.
Plus
- “hip” Design
- Comfortabel rijden
- Rijbereik
- Interactieve led strip vooraan dashboard
- Comfortabele vering
- Ruimte voorste passagiers
- Korte draaicirkel
- Acceleraties en hernemingen
Min
- Software heeft nog updates nodig