Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volkswagen ID.Buzz Pro LWB

We hebben er even moeten op wachten, maar hier is hij dan, de Volkswagen ID.Buzz Pro LWB, een hele mond vol, maar het komt er simpelweg op neer dat we wat meer ruimte in de Volkswagen ID.buzz krijgen. Samen met deze verlengde wielbasis versie werd ook een krachtigere GTX versie met vierwielaandrijving en 340 pk voorgesteld.

De Volkswagen ID.Buzz Pro LWB behoudt de iconische uitstraling van de originele Volkswagen bus, die in de jaren 60 zo geliefd was. De moderne versie heeft een strak design, met een breed front, minimalistische lijnen en een herkenbare neus met het VW-logo dat in het midden van de grille prijkt. De doorlopende ledstrip verbindt de twee IQ.lights vooraan van de Volkswagen Id.buzz.  De langere wielbasis zorgt voor een iets langere carrosserie, wat bijdraagt aan een stoere uitstraling zonder afbreuk te doen aan de retro-sfeer.

Een van de belangrijkste voordelen van de Volkswagen ID.Buzz Pro LWB is de enorme binnenruimte. De cabine is modern en minimalistisch, met een focus op eenvoud en technologie. Het dashboard is voorzien van een 12,9” digitaal scherm voor het infotainmentsysteem, de software van de laatste generatie zorgt voor een makkelijke en intuïtieve beleving en daarnaast is er een kleiner display voor de bestuurder. Het gebrek aan streaming of andere entertainment op het systeem tijdens het laden is een gemiste kans, misschien iets voor de toekomst? De kwaliteit van de gebruikte materialen is hoog, en het interieur voelt open en luchtig aan, mede dankzij het grote panoramische dak (optioneel) en het gebruik van lichte kleuren. Het panoramische dak kan optioneel elektrochromatisch mat gemaakt worden door een simpele druk op de knop.

Dat het MEB platform zeer modulair is dat bewees Volkswagen de voorbije jaren al met een hele reeks koetswerk, batterij en motor varianten op dit platform. De nieuwe ID.Buzz-versie met lange wielbasis (LWB: 3.239 mm) heeft een lengte van 4.96m. Vergeleken met de versie met normale wielbasis (NWB: 2.989 mm) komt dit overeen met een toename van 250 mm. De extra lengte creëert ruimte voor maximaal zeven zitplaatsen en de nieuwe en grotere accu van 86 kWh . De langere wielbasis zorgt voor meer beenruimte achterin, waardoor de bus comfortabel plaats biedt aan zes tot zeven passagiers. De stoelen zijn flexibel en kunnen eenvoudig worden aangepast of neergeklapt om de laadruimte te vergroten, afhankelijk van de configuratie van de zitplaatsen. De achterste twee zetels zijn ook vooral heel bruikbaar, zelfs voor volwassen personen en misschien belangrijker nog, makkelijk te betreden en te verlaten. Met vijf inzittenden bedraagt ​​de maximale bagageruimtecapaciteit 1.340 liter, zelfs met zeven personen bedraagt ​​de bagageruimte nog steeds 306 liter.

Samen met de toename van de wielbasis (+25cm) en batterijcapaciteit (+9kWh) nam ook het vermogen van de elektromotor toe, de nieuwe hoogefficiënte aandrijfmotor op de achteras kreeg een vermogen van 286 pk en 560 Nm. Dankzij de toename van 82 pk ten opzichte van de vorige generatie verbetert de 0-100 tijd met bijna 2,5 seconden. Het maakt zo de ID.Buzz een stuk vlotter en neemt al bijna de nood weg om voor een all-wheel drive variant te kiezen. Zo sprint deze aandrijflijn in 7,9 seconden naar 100, de topsnelheid ligt begrensd op 160 km/h.

De efficiëntie van de nieuwe elektromotor zou in principe ook lager moeten liggen maar hier is er niet veel verschil en ligt hij met dik 23,5 kWh/100km boven de opgegeven 20,2 kWh volgens de WLTP. Goed voor een gecombineerd rijbereik van 350 km tijdens onze test, de weersomstandigheden waren wel niet in zijn voordeel. De ID.Buzz heeft een zeer stabiele wegligging, dankzij de lange wielbasis en de lage plaatsing van de batterij. Dit zorgt voor een comfortabele rit, zelfs op lange afstanden.

De stuurinrichting is licht en voelt direct aan. De ID.Buzz LWB is ook goed uitgerust met verschillende rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, lane assist, parkeerhulp en zelfs een parkeerfunctie die de ID.Buzz automatisch kan inparkeren. De rijervaring is hierdoor zowel ontspannen als veilig.

Opladen kan je de Volkswagen ID.Buzz met 200 kW, let wel op dit is enkel mogelijk met de 86kWh batterij, waardoor je in minder dan 30 minuten je batterij van 10-80% kan laden, thuisladen kan je aan 11kW.

Wil je de Volkswagen ID.Buzz aanschaffen dan mag je bovenop de toch al hoge prijs van de standaard versie nog 6000€ bijtellen en komt de vanafprijs voor de LWB versie op 61700€.

Stel hier jouw Volkswagen ID.Buzz LWB samen.

Conclusie

De Volkswagen ID.Buzz LWB is een veelzijdige en stijlvolle elektrische bus die niet alleen de retro charme van de klassieke Volkswagen bus heeft behouden, maar ook de nieuwste technologieën en elektrische prestaties biedt. Hij heeft een ruime binnenruimte, comfortabele ritkwaliteit en een praktische actieradius voor gezinnen of iedereen die op zoek is naar een gezinsauto met een eigenzinnig design. De ID.Buzz LWB is perfect voor diegenen die een combinatie van retro, moderne technologie en elektrisch rijplezier zoeken, hoewel de hogere prijs en enkele kleine beperkingen op het gebied van laadruimte het misschien minder geschikt maken voor iedereen. Als je op zoek bent naar een unieke maar vooral coole en innovatieve auto met veel ruimte, dan is de ID.Buzz LWB absoluut het overwegen waard.

    PLUS

  • Retrodesign

  • Bruikbare 7 zitplaatsen

    MIN

  • Warmtepomp niet standaard (1122€)

  • Verbruik

  • Geen streamingopties tijdens laden