Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volvo C40 Recharge Twin

Afgelopen maandag werd in zijn thuisstad Gent de nieuwe Volvo C40 Recharge voorgesteld aan de pers. De C40 Recharge is de tweede volledig elektrische auto van Volvo Cars en de meest recente in een reeks nieuwe zuiver elektrische auto’s. Volvo Cars wil in de komende 5 jaar elk jaar een nieuw puur elektrisch model op de markt brengen.

Volvo is vastbesloten om als eerste premium autoconstructeur hun volledige vloot te elektrificeren. Vanaf 2025, 50% van de nieuw verkochte wagens en vanaf 2030 zal Volvo zelfs alleen nog maar full electric wagens aanbieden, volgens Hakan Samuelsson, CEO van Volvo Cars.

Gebouwd op het CMA platform is deze C40 Recharge het toonbeeld van hoe Volvo de toekomst ziet. Volledig elektrisch en tevens ook online verkrijgbaar, dit komt door de groei van de wereldwijde online verkoop van eender welk product. In deze snel groeiende online shopwereld springt Volvo mee op de kar, je kan niet enkel je wagen online kopen maar indien gewenst ook gewoon thuis laten afleveren. Ze willen het je zo gemakkelijk mogelijk maken. Ben je geen online shopfanaat kan je nog steeds naar de dealer gaan en daar je C40 configureren en bestellen. Dit alles wel aan een transparante prijs die overal hetzelfde is, de prijs die je online ziet is ook de prijs die je bij de dealer zal krijgen.

De C40 Recharge is bijna idem als de bestaande XC40 Recharge gezien ze hetzelfde CMA platform delen. De C40 toont wel dynamischer dankzij zijn coupé daklijn, hierdoor is hij ook maar liefst 6 centimeter lager dan de XC40. De coupé cross-over lijn is een knipoog naar de legendarische sportcoupé, de P1800 die zijn 60e verjaardag viert. Het silhouet van de C40 moet het sleutel element worden van dit nieuw elektrisch model, met zijn 4,43m lengte en 1,58m hoogte toont hij zich elegant, dynamisch maar ook robuust. Het grote panoramische dak, dat op elke C40 standaard is, strekt zich uit tot achteraan en loopt over in de aflopende achterruit. De spoilers achteraan benadrukken dan weer het sportieve van de C40 Recharge. Op de neus kan je de nieuwe Pixel koplampen terugvinden die verschillende delen kunnen dimmen om tegenliggers niet te verblinden.

De versie die wij konden testrijden, de C40 Recharge Twin, is voorzien van 2 Valeo-Siemens elektromotoren van elk 150kW ofwel 204pk. 1 op de achteras en 1 op vooras, dit alles is goed voor een gecombineerd vermogen van 408pk en een koppel van 660Nm. Een sprint naar de 100 neemt door dit immense vermogen maar slechts 4,7 seconden in beslag. Onnodig nog te vermelden dat ook deze Volvo begrensd is op 180km/h.  Het geheel wordt gevoed door een 78kWh batterij met 27 modules met 12 Li-ion cellen/batterij die in de vloer gemonteerd is en waarvan er 75kWh bruikbaar is. Het WLTP bereik komt neer op 444km, een verbruik dus van 20,7kWh. Het bereik van de C40 is ondanks zijn betere stroomlijning toegenomen ten opzichte van de XC40. Tijdens onze test konden we nog niet veel cijfers verifiëren maar we hopen dit snel uitgebreider te kunnen testen. Opladen met een regulier 230V stopcontact neemt 40u in beslag, doe je dit aan een 11kW AC lader dan heb je hier 8u voor nodig. Met een snellader kan dit van 10 tot 80% in slechts 37 minuten. De rijdynamiek van de C40 is dankzij zijn lagere daklijn wel verschillend dan dit van de XC40, je ervaart minder overhangen van de wagen en hij ligt ook vaster op de weg.

De wagen heeft ook een explosief karakter van rijden, ten alle tijden heb je power genoeg, het instant koppel speelt hier natuurlijk een grote rol in. De one-padel driver is gewoon fenomenaal, in het begin is dit wennen maar eens je de feeling hebt kan je met 1 pedaal rijden, als je het versnellingspedaal loslaat remt de C40 tot stilstand.

Binnenin is ook in grote lijnen het gekende strakke maar verfijnde Volvo interieur. Het kan afgewerkt worden met blauwe tapijten en ook blauwe deurbekleding, wat zorgt voor een frisse en hippe uitstraling. De hogere zitpositie zorgt voor een goed overzicht op de weg maar door de sterk omlaag lopende daklijn is het zicht naar achter wel zeer beperkt. De verfijnde Volvo zetels, volledig ledervrij, zijn zoals steeds een plezier tijdens langere maar ook tijdens korte ritten. De natuur was een heel grote bron van inspiratie maar ook de talloze duurzame materialen die gebruikt zijn. De topografische afwerkingspanelen zijn gedeeltelijk vervaardigd uit gerecycleerd plastic, het tapijt bestaat uit 100% gerecycleerde plastic PET flessen.

Het samen met Google ontwikkelde infotainmentsysteem dat als basis het Android-besturingssysteem heeft is een grote stap vooruit. Alles is dankzij de Google spraakherkenningstechniek via stem te bedienen, apps kunnen naar eigen zin geïnstalleerd worden uit de Google playstore en deze zal de komende jaren snel uitgebreid worden. In de wagen is er een e-sim geplaatst die zorgt voor de data connectie. Deze wordt onder andere gebruikt om over-the-air updates uit te voeren maar voorziet de bestuurder ook van data om muziek te streamen. De eerste 4 jaar is dit volledig gratis zodat je zonder zorgen eindeloos kan streamen.

De kofferruimte heeft een inhoud van 413 liter, neem je de dubbele laadvloer weg dan is dit 489 liter, de frunk heeft een inhoud van 31 liter. Achteraan in de wagen is er desondanks de coupe daklijn voldoende hoofdruimte en is de zitpositie aangenaam.

Klanten die een nieuwe C40 Recharge kopen, krijgen er een handig onderhoudspakket bij met onderhoud, garantie, pechverhelping, verzekering en een optie voor thuisladen waar beschikbaar.

Tot slot, de prijs de C40 Recharge Twin Launch Edition die wij testen kost 62150€.  Later zal er keuze zijn uit 2 verschillende trimlevels, de C40 Recharge Twin Plus verkrijgbaar aan 62150€ of de C40 Recharge Twin Pro verkrijgbaar aan 65700€.