Volvo Cars investeert fors in het interne ontwerp en de interne ontwikkeling van elektromotoren voor de volgende generatie Volvo-modellen, terwijl het bedrijf verder evolueert in de richting van fabrikant van volledig elektrische wagens.
Door de elektromotoren intern te ontwikkelen, kunnen de ingenieurs van Volvo Cars de elektromotoren en het volledig elektrische aandrijfsysteem in nieuwe Volvo’s verder optimaliseren. Dankzij die aanpak kunnen de ingenieurs de energie-efficiëntie en algehele prestaties verder verbeteren.
“Door de e-motoren intern te ontwikkelen kunnen we ze nog fijner afstemmen,” aldus Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Door hun algehele prestatieniveaus op het vlak van energie-efficiëntie en comfort constant te verbeteren creëren we een elektrische rijbeleving die uniek is voor Volvo.”
Met e-motoren maken we de typische eigenschappen mogelijk waar elektrische wagens om bekend staan, zoals onmiddellijke acceleratie en zogenaamde One Pedal Driving. Bestuurders gebruiken daarbij het gaspedaal om zowel te versnellen als te vertragen, al naargelang ze het pedaal indrukken of loslaten.
Het pas geopende elektromotorlab in Shanghai werd vorige maand in gebruik genomen. Het zal zich vooral bezighouden met de ontwikkeling van elektromotoren voor gebruik in volledig elektrische en hybridewagens gebaseerd op de toekomstige modulaire SPA 2-voertuigarchitectuur van Volvo Cars.
Door te investeren in het ontwerp en de ontwikkeling van e-motoren zet Volvo Cars opnieuw een belangrijke stap in de richting van het realiseren van zijn klimaatambities en elektrificatiestrategie. Het is de bedoeling dat tegen 2025 de helft van de verkochte Volvo’s volledig elektrisch is en de andere helft hybride.
Elektrificatie maakt deel uit van het uitgebreide klimaatplan van het bedrijf dat de koolstofemissies van al zijn activiteiten en producten aanpakt, vanuit zijn ambitie om tegen 2040 klimaatneutraal te worden.
Het plan gaat verder dan het aanpakken van de uitlaatgassen door middel van elektrificatie; het bedrijf zal ook de koolstofuitstoot aanpakken in zijn productienetwerk en ruimere activiteiten, zijn toeleveringsketen en via het recycleren en hergebruiken van materialen.
Als eerste tastbare stap in de richting van zijn visie voor 2040 wil het bedrijf de CO2-voetafdruk van alle wagens gedurende hun volledige levenscyclus tussen 2018 en 2025 met 40% verlagen.
Het bedrijf opende vandaag een gloednieuw elektromotorlab in het Chinese Shanghai, de nieuwste aanvulling op zijn wereldwijde netwerk van voorzieningen voor het ontwikkelen en testen van onderdelen voor elektrische wagens. Het lab vormt een aanvulling op de continue ontwikkeling van e-motoren in het Zweedse Göteborg en geavanceerde batterijlabs in China en Zweden.
E-motoren nemen de rol van de interne verbrandingsmotor over in de autotechniek en zijn, samen met de batterij en vermogenselektronica, een fundamentele bouwsteen van elektrische wagens. Het samenspel tussen die drie onderdelen is cruciaal bij de ontwikkeling van premium elektrische wagens.