Volvo EX30 Twin Motor Performance
Eerder dit jaar konden we al kennismaken met de Volvo EX30 single motor longrange voor een uitgebreide test. Nu een half jaar later is het hoog tijd om de Twin Motor Performance EX30 versie uit te testen. Het Scandinavisch design overheerst volledig in deze wagen. De strakke en simpele lijnen die het mooie geblokte exterieur vormen zorgen eveneens voor dezelfde simpliciteit in het interieur. Voorlopig wordt de Volvo EX30 nog in Zhangjiakou, China gebouwd maar vanaf begin volgend jaar wordt de productie uitgebreid naar de Volvo fabriek in Gent. Dit om tegemoet te komen aan de grotere vraag voor deEX30 binnen Europa.
Maar als kleinste SUV uit het Volvo gamma heeft de EX30 een moeilijke taak waar te maken, premium zijn, de veiligste zijn en een volledig elektrische aandrijflijn voor een betaalbare prijs. Een moeilijke oefening voor Volvo maar eentje waar ze best goed in geslaagd zijn. Voor het platform van de EX30 deed Volvo beroep op het Geely SEA2 platform, dat deelt hij met oa de Smart #1 Brabus.
Groots in een compacte uitvoering
De Volvo EX30 is met zijn 4,23m een compacte SUV, met de looks van zijn grote broer de EX90, de Thor hamer ledlampen vooraan kregen een herinterpretatie maar blijven zeer herkenbaar Volvo. Vooraan krijg je de dichte grille, die via een licht naar achter oplopende schouderlijn bij de hoogoplopende achterlichten uitkomt. Het type aanduiding die conventioneel achteraan op de kofferklep staat, staat nu bovenaan de achterste stijlen zoals bij de EX40. In de Plus en Ultra uitvoering krijg je een contrasterend zwart dak waardoor de EX30 wat lager, sportiever en gestroomlijnder lijkt te zijn.
Standaard komen deze 2 versies met een vrij klassieke 19” velg maar deze kan je upgraden naar 20” versie (670€). Hij komt in 5 kleuren, de standaardkleur is Cloud Blue en voor €895 kan je kiezen voor Crystal White Pearl, Vapour Grey, Onyx Black en Moss Yellow, een kleur geïnspireerd op de korstmossen die groeien op de rotsen langs de Zweedse westkust, al is deze laatste niet beschikbaar op het entry model, Core. De kofferruimte bied je 318 liter aan bagageruimte en de frunk voegt daar nog eens 7 liter aan toe.
Scandinavische eenvoud
In het interieur van de Volvo EX30 bereikt het Scandinavische design zijn hoogtepunt, strakke lijnen in een simplistisch eenvoudig maar kwalitatief interieur. Maar ook al is het simplistisch en open ontworpen, is het wel praktisch en voorzien van genoeg opbergruimten, afgewerkt met leuke “verborgen” details, zoals de moose op het opbergvak onder de armsteun. Het Mist interieur, met de grijze wollen zetels staan centraal hierin en leveren het nodige comfort maar minder dan we gewoon zijn van Volvo.
Het aantal fysieke knopjes is tot een minimum herleidt, de bediening van de ramen voor en achteraan bevinden zich allemaal rond en op de middelste armsteun console. Op het stuur enkele knopjes voor radio en cruisecontrol met erachter de hendel om in versnelling te zetten, that’s it, voor al de andere bedieningen/instellingen ben je aangewezen op het 12,3” grote touchscreen. Zelfs om het centraal onder het infotainmentscherm geplaatste handschoenkastje te openen gebruik je het scherm. Het op het eerste zicht rare stuurwiel van de Volvo EX30 ligt verrassend goed in de hand en is zeer praktisch in gebruik. De zwart blinkende toetsen zijn wel heel gevoelig aan vingerafdrukken en op termijn waarschijnlijk ook voor krassen.
De Harman Kardon soundbar met 5 luidsprekers gecombineerd met 2 luidsprekers in de achterdeuren en het 1040W vermogen dat vooraan naadloos in het dashboard geïntegreerd zijn voorzien de passagiers samen met nog een subwoofer vooraan en één in de koffer van een volle geluidsbeleving, zelfs al zitten de luidsprekers vooral vooraan. Het Harman Kardon logo hierop weerspiegelt storend in de voorruit.
Geüpdatet infotainment
De menustructuur van het infotainment zit vrij logisch in elkaar maar de simpelste dingen zoals stoelverwarming vereisen een aantal handelingen. Alle handelingen in het touchscreen steken was zelfs in het minimalistische design toch een brug te ver. Courante handelingen kregen onderaan het scherm een sneltoets die constant zichtbaar blijft tijdens het rijden en andere sneltoetsen die zichtbaar worden als je de wagen in park zet. Maar je merkt duidelijk dat Volvo werk maakt van regelmatige software updates die over the air naar de wagen gepusht worden. Zo werd bijvoorbeeld het grote pop-up scherm als je te kort langs een andere wagen of obstakel passeert kleiner gemaakt. Maar het driver alert dat al vrij snel een waarschuwing geeft zelfs al ben je aan het opletten voor een fietser opzij van je, is nog steeds aanwezig.
Op het infotainment systeem kan je via de Google Play Store nu gebruik maken van derde partij apps, zoals bijvoorbeeld Waze. We installeerden dit meteen, maar kwamen al vrij snel tot de vaststelling dat deze alleen maar bruikbaar is bij stilstand, het moment dat je snelheid begint te maken wordt de app uitgeschakeld. Volvo liet hierover weten dit in een toekomstige update aan te passen.
Pittige aandrijflijn
De Volvo EX30 met de single motor zet je met zijn 272 pk vlot op weg, voor de Twin Motor Performance wordt er op de vooras een extra motor met 156 pk toegevoegd. Dit voegt niet alleen een extra 100 kg gewicht toe aan de wagen, maar het maakt hem ook nog een stuk sneller, zo kan je in 3,6 seconden naar de 100 km/h sprinten. Het is momenteel de snelste productie Volvo ooit, zoals elke Volvo is hij begrensd op 180 km/h.
De Twin Motor performance, komt altijd standaard met de 69 kWh batterij. Deze capaciteit zou goed moeten zijn voor een WLTP verbruik van 17,5 kWh/100 km maar lag het nu aan het regenweer of aan onze rechtervoet of de combinatie daarvan maar ons verbruik steeg al vrij snel richting 20 kWh/100 km. Een logisch gevolg daarvan is natuurlijk dat we geen 450 km konden rijden, maar slechts een dikke 300 km. Zelfs al schakelt de wagen soms zelf een motor uit om energie te besparen. Hierdoor moet je soms ook terug in de menu gaan zoeken om de volledige performance te krijgen.
Twin Motor Performance heeft een oplaadcapaciteit tot 153 kW. Dat betekent dat je je batterij in iets meer dan 25 minuten kunt opladen van 10 tot 80 procent. Via het centrale display van de auto en de app stel je de stroomsterkte in, het maximale laadniveau en het moment waarop je wil beginnen met opladen, zo kan je wat inspelen op het capaciteits tarief. De Ultra versie die wij reden kan je thuis zelfs met maximum 22kWh laden. De warmtepomp krijg je bij de grotere batterij er altijd standaard bij.
Qua rijden voelt de vering van de Volvo EX 30 vooral comfortabel aan, het lage zwaartepunt geeft hem een goede baanvastheid maar geeft hem niet meteen een sportief rijgedrag ook al is hij supersnel. Het stuur gevoel voelt niet heel direct aan, ook al kan je dit instellen van zacht tot hard, zelfs op de hardste stand blijft het wat gevoelloos. En sinds kort werd de one pedal drive via een over the air update toegevoegd, het zorgt voor een aangename rijbeleving maar is nog ver van perfect, niet te vergelijken zoals zijn grotere tegenhanger de EX40. Maar dit kan natuurlijk op termijn nog geoptimaliseerd worden.
Financieel plaatje
De goedkoopste Volvo EX30 is de Core versie met de kleinste batterij (51kWh) deze bestel je vanaf 40.450€, de Single Motor Extended range start bij 52.560€, wil je voor de krachtigere Twin Motor Performance versie gaan dan kost je dat nog eens 2700€ extra en komt dit op 55.260€.
Conclusie
De Volvo EX30 steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken en wil Volvo’s meest toegankelijke en betaalbare premium SUV zijn. Met zijn knap en modern design gaat hem dit ook moeiteloos lukken al is het minimalistische Scandinavische interieurdesign net dat tikkeltje te minimalistisch opgevat door alles in het centrale scherm te steken. De Twin motor performance biedt meer dan genoeg power voor het dagelijks gebruik, al had het elektrisch verbruik net dat tikkeltje lager mogen liggen. En mits nog een paar over the air updates gaan we stilaan tot een geheel komen dat Volvo waardig is.