Volvo EX30 Ultra Single motor Extended Range
De Volvo EX30 is momenteel de nieuwste telg uit het Volvo gamma en meteen ook het “kleinste” volledig elektrische model. Voor deze elektrische Volvo instapversie trokken ze werkelijk alle registers open, het Scandinavisch design overheerst volledig in deze wagen. De strakke en simpele lijnen die het mooie geblokte exterieur mee vormen zorgen eveneens voor dezelfde simpliciteit in het interieur. De EX30 brengt Volvo niet alleen een stap dichter naar een volledig elektrisch gamma tegen 2030 maar het zou ook wel eens hun bestseller kunnen worden. Momenteel loopt de EX30 nog van de band in Zhangjiakou in China maar vanaf 2025 wordt de productie in ons eigen land namelijk in Gent opgestart om zo de capaciteit te verhogen.
Maar als kleinste SUV uit het Volvo gamma heeft de EX30 een moeilijke taak waar te maken namelijk premium zijn en de veiligste zijn met een volledig elektrische aandrijflijn voor een betaalbare prijs. Een moeilijke oefening voor Volvo maar eentje waar ze best goed in geslaagd zijn. Voor het platform waarop hij gebouwd is, wordt het Geely SEA2 platform gebruikt, dat hij deelt met onder andere de Smart #1 Brabus en dit wordt geproduceerd door de joint venture van de Mercedes-Benz Group en Geely.
De Volvo EX30 is met zijn 4,23m een compacte SUV samen met de looks van zijn grote broer de EX90, namelijk de Thor hamer ledlampen vooraan die een herinterpretatie kregen maar zeer herkenbaar blijven voor Volvo. De leuke gimmick van de openschuivende Thor hamer van de Volvo EX90 is er hier wel niet.
Vooraan krijg je de dichte grille, die via een licht naar achter oplopende schouderlijn bij de hoogoplopende achterlichten uit komt. Alweer zeer herkenbaar Volvo maar met een nieuwe twist. Het typeaanduiding die conventioneel achteraan op de kofferklep staat, staat nu bovenaan de achterste stijlen zoals bij de EX40. In de Plus en Ultra uitvoering krijg je een contrasterend zwart dak waardoor de EX30 wat lager, sportiever en gestroomlijnder lijkt te zijn. Standaard komen deze 2 versies met een vrij klassieke 19” velg maar voor €670 kan je deze upgraden naar de 20” versie zoals op onze testwagen. Hij komt in 5 kleuren, de standaardkleur is Cloud Blue en voor €895 kan je kiezen voor Crystal White Pearl, Vapour Grey, Onyx Black en Moss Yellow, deze laatste kleur is geïnspireerd op de korstmossen die groeien op de rotsen langs de Zweedse westkust, al is deze niet beschikbaar op het entry model, Core. De kofferruimte bied je 318 liter aan bagageruimte en de frunk voegt daar nog eens 7 liter aan toe.
In het interieur van de Volvo EX30 bereikt het Scandinavische design zijn hoogtepunt, strakke lijnen in een simplistische eenvoudig maar kwalitatief interieur. Maar ook al is het simplistisch en open ontworpen, is het wel praktisch en voorzien van genoeg opbergruimten, afgewerkt met leuke “verborgen” details, zoals de moose op het opbergvak onder de armsteun. Het Mist interieur, met de grijze wollen zetels staan centraal hierin en leveren het nodige comfort maar minder dan we gewoon zijn van Volvo.
Het aantal fysieke knopjes is tot het minimum herleidt, de bediening van de ramen voor en achteraan bevinden zich allemaal rond en op de middelste armsteun console. Op het stuur enkel wat knopjes voor radio en cruisecontrol met erachter de hendel om in versnelling te zetten, voor al de andere bedieningen/instellingen ben je aangewezen op het 12,3” grote touchscreen. Zelfs om het centraal onder het infotainmentscherm geplaatste handschoenkastje te openen gebruik je het scherm. Het op het eerste zicht rare stuurwiel van de Volvo EX30 ligt verrassend goed in de hand en is zeer praktisch in gebruik. De zwart blinkende toetsen zijn wel heel gevoelig voor vingerafdrukken en op termijn waarschijnlijk ook voor krassen.
De Harman Kardon soundbar met 5 luidsprekers gecombineerd met 2 luidsprekers in de achterdeuren en 1040W vermogen die vooraan naadloos in het dashboard geïntegreerd zijn voorziet de passagiers samen met nog een subwoofer, vooraan en één in de koffer, van een volle geluidsbeleving, zelfs al zitten de luidsprekers enkel vooraan. Het Harman Kardon logo hierop weerspiegelt wel storend in de voorruit.
Maar over het infotainment kan er urenlang doorgegaan worden, de menustructuur zit vrij logisch in elkaar maar de simpelste dingen zoals stoelverwarming vereisen een aantal handelingen. Alle handelingen in het touchscreen steken was zelfs in het minimalistische design toch een brug te ver. Courante handelingen mochten toch wel een simpele makkelijke bediening krijgen die tijdens het rijden praktisch kunnen gebruikt worden. Ofwel de broodnodige OS updates doorvoeren met updates om het gebruik praktischer te maken of de Apple CarPlay te activeren. Of voor de aanpassing van sommige menu’s zoals wanneer je dicht tegen een voorwerp/auto afrijdt krijg je een waarschuwing samen met een beeld van rond de wagen op het infotainment… alleen dat is dan nog zichtbaar, maar moet je dan net van richting wisselen dan is je navigatie niet meer zichtbaar op het scherm. Ook het driver alert gaat veel te snel af, ben je aan het kijken wat een fietser langs je gaat doen dan krijg je zelfs al een geluids waarschuwing dat je voor je moet kijken.
De sleutel van de EX30 moet je gewoon op zak hebben om de auto te kunnen bedienen, wel spijtig dat er geen enkel knopje meer opstaat oa voor de koffer vanop afstand te openen bijvoorbeeld, alweer dat minimalistisch design wat geen vooruitgang is.
De Volvo EX30 kan je in 3 verschillende varianten bestellen, de single motor versie met 272pk kan je combineren met de 51kWh batterij of als Extended Range versie met de batterij van 69kWh. De Twin Motor Performance is enkel verkrijgbaar met de 69kWh batterij maar voegt met de extra motor op de vooras naast 110kg ook 156pk toe zo krijg je gecombineerd een vermogen van 428pk. De Extended Range versie doet zo een 0 naar 100 tijd van slechts 5,3 seconden en de Twin Motor Performance slechts 3,6 seconden. Hij sleept daarmee de prijs van snelste Volvo ooit geproduceerd in de wacht. Alle varianten houden het zoals elke Volvo trouwens bij 180km/u voor bekeken.
Nog iets anders wat de EX30 snel kan, is opladen. De Twin Motor-variant met groter bereik heeft een oplaadcapaciteit tot 153 kW, terwijl het standaardmodel een capaciteit van 134 kW heeft. Dat betekent dat je je batterij in iets meer dan 25 minuten kunt opladen van 10 tot 80 procent. Via het centrale display van de auto en de app stel je de stroomsterkte in, het maximale laadniveau en het moment waarop je wilt beginnen met opladen. De Ultra versie die wij reden kan je thuis zelfs met maximum 22kWh laden. De warmtepomp krijg je bij de grotere batterij er altijd standaard bij. Volgens de WLTP cijfers rijdt je de Extended range versie aan een verbruik van 17 kWh/100km maar in praktijk draaide dit rond de 18 kWh, geen groot verschil maar het beperkt het rijbereik en konden zo we een 370km ver rijden, gecombineerd verbruik ipv 475km.
Qua rijden voelt de vering van de Volvo EX 30 vooral comfortabel aan, het lage zwaartepunt geeft hem een goede baan vastheid maar geef hem niet meteen een sportief rijgedrag, maar daarvoor koop je natuurlijk geen Volvo. Het stuur gevoel voelt niet direct aan, ook al kan je dit instellen van zacht tot hard , zelfs op de hardste stand blijft het wat gevoelloos.
De goedkoopste versie van de Volvo EX30 in de Core versie met de kleinste batterij (51kWh) bestel je vanaf 40.450€, de Single Motor Extended range in de Ultra versie zoals wij konden testen start bij 52.560€, wil je voor de krachtigere Twin Motor Performance versie gaan dan kost je dat nog eens 2700€ extra en komt dit op 55.260€.
Conclusie
De Volvo EX30 steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken en wil Volvo’s meest toegankelijke en betaalbare premium SUV zijn. Met zijn knap en modern design gaat hem dit ook moeiteloos lukken al is het minimalistische Scandinavische interieurdesign net dat tikkeltje te minimalistisch opgevat door alles in het centrale scherm te steken. De rijdynamiek die de Single motor Extended Range biedt is meer dan geschikt voor dagelijks gebruik, al had het elektrisch verbruik net dat tikkeltje lager mogen liggen.