Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volvo XC60 T6 Recharge

Wij gingen op pad met de vernieuwde Volvo XC60 T6 Recharge met de triple layer batterij. Recente updates aan de hybride aandrijflijnen van de 60 en 90 series zorgen voor een gunstigere uitstoot en een groter puur elektrisch rijbereik.

De voornaamste verbeteringen zijn een nieuwe batterij met een extra derde laag van cellen, waardoor de nominale capaciteit wordt opgetrokken van 11,6 kWh naar 18,8 kWh, en een krachtigere elektromotor achteraan die nu 145 pk levert. In de T6 versie die wij testten stijgt daardoor het vermogen naar 350pk maar de CO2 uitstoot zakt naar 25-28 g/km.

Het extra vermogen dat beschikbaar is op de achteras geeft een tot 140km/h aangenamere rijdynamiek maar zorgt ook voor een betere bruikbaarheid in de puur elektrische rijmode. De extra 3e rij cellen in de batterij zouden voor een theoretisch rijbereik van ongeveer 77km zorgen. We weten dat dit in praktijk soms wat kan tegenvallen maar bij deze versie kwamen we uit op een puur elektrisch rijbereik van 67km. Kortom cijfers waarmee de XC60 T6 Recharge de dagelijkse verplaatsing van de meeste mensen perfect kan coveren in elektrische modus.

Veiligheid is nog steeds prioriteit bij Volvo en daarom beslisten ze om alle nieuwe wagens te begrenzen op een topsnelheid van 180km/h en dat is bij deze nieuwe aandrijflijn niet anders. Een sprint naar de 100km/h leg je af in slechts 5,7 seconden. Het is zonder twijfel een heel vlotte en aangename aandrijflijn die heel weinig haperingen kent, het AWD systeem zorgt voor een grotere baanvastheid, wat deze 4,71m grote SUV best wel sportief maakt.

Ben je geen fanatiekeling in het opladen van de batterij dan kan het verbruik wel wat stijgen, wij reden zonder opladen een maximaal verbruik van 7l/100km. Laadt je voldoende op dan zakt dit ongeveer naar de opgegeven cijfers van rond de 2liter.

Binnenin gebeurde er nog een zeer belangrijke update, Volvo brengt het op Android gebaseerde besturingssysteem naar de XC60. Via deze weg wil Volvo zijn klanten dezelfde gebruikservaring geven zoals ze gewoon zijn op hun smartphone. Via de Google assistent kunnen de bestuurders eenvoudig commando’s geven via stembesturing en gebruik maken van een hele reeks app’s in de voorziene Playstore. Een hele grote stap vooruit in bedieningsgemak en het up to date houden van het systeem gebeurt via over-the-air updates.

Aan de buitenzijde kreeg de Volvo XC60 een paar kleine updates mee, zoals de hertekende strakkere en sportievere bumpers, geen zichtbare uitlaten meer en een aantal nieuwe velgen beschikbaar tot maat 22”. Wij reden de Volvo XC60 in de nieuwe kleur Bright Dusk Metallic, een frisse nieuwe kleur die je kan bestellen voor 600€ extra. Wij reden de Core versie in de Dark uitvoering en dit zorgt voor de toevoeging van de sportieve zwarte accenten rondom de wagen maar spijtig genoeg worden de logo’s en typeaanduiding achteraan dan weer in klassiek zilver gebracht. Maar hier komt misschien verandering in door de recentste toevoeging van de Black Edition waar dit wel in zwart is uitgevoerd.

Prijs

Deze versie van de Volvo XC60 kan je momenteel in huis halen vanaf 65.950€. De Core versie die wij reden in de Dark uitvoering komt op een prijs van 67.900€.

Conclusie

De Volvo XC60 kreeg met de update naast extra power ook extra range mee en dat is een interessante keuze voor de mensen die voorlopig de overstap nog niet willen maken naar een volledig elektrische versie. Het verfijnde interieur en sublieme zetels tillen de XC60 samen met de aandrijflijn naar een meer dan premium niveau. Het enige nadeel aan deze wagen kan de prijs zijn die vanaf 65.950€ begint in de basisversie.

    PLUS

  • Elektrisch rijbereik

  • Comfort zetels

  • Minimalistisch interieur met leuke details

  • Android besturingssysteem

    MIN

  • Prijs

  • Geen zwarte emblemen verkrijgbaar

KIA EV9 GT-Line

KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.

Lees verder »

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de

Lees verder »