Xpeng G9 AWD Performance
We worden anno 2024 bijna wekelijks overstelpt met nieuwe Chinezen, maar moeten we ook blind blijven voor deze nieuwe wereld die er voor ons opengaat? Is het anno 2024 nog verantwoordt om onze blik enkel te werpen op onze Westerse autofabrikanten?
Xpeng, misschien moeten we het even schetsen want het klinkt allemaal vrij nieuw maar toch dateert Xpeng al van 2014. Opgericht door Xia Heng & He Tao ondernemers met een gedeelde visie om de mobiliteit van de toekomst te transformeren met technologie, samen met He Xiaopeng, de geldschieter in het hele verhaal. Xpeng is een toonaangevend Chinees Smart EV-bedrijf dat slimme EV’s ontwerpt, ontwikkelt, produceert en op de markt brengt die aantrekkelijk zijn voor de grote en groeiende groep technologiegerichte mensen… lees… gadgetfreaks! De Smart EV’s van het bedrijf worden voornamelijk geproduceerd in de fabrieken van Zhaoqing en Guangzhou, provincie Guangdong. In januari 2024 presenteerde Xpeng op C.E.S. zelfs een vliegende auto.
De Xpeng G9 SUV is het vierde model en ook meteen het vlaggenschip van het merk, dat in november 2021 werd onthuld op de Guangzhou Auto Show. De auto is gericht op het luxe segment EN kan volgens Xpeng voor ruim 95% worden gerecycled. Momenteel kan je kiezen uit 3 verschillende versie’s, de RWD standard Range, die komt met de 78,2kWh grote batterij. Daarnaast hebben we de RWD Long Range en de AWD Performance versie, beide komen met de 98kWh grote batterij aan boord.
Uiterlijk herken je de G9 meteen aan wat Xpeng de LED X-BOT noemt, de lange ledstrip die de bumper en de motorkap visueel lijken te scheiden met daaronder los geplaatste adaptieve koplampen, die zorgen ervoor dat hij perfect in het Xpeng gamma past. Met zijn korte overhang en lange overhang samen creëren ze een luxueus maar sportief gevoel. Met zijn riante afmetingen van 4891 mm x 1937 mm x 1680 mm toont hij niet alleen fors maar is het ook. Hij is daarmee dan ook een regelrechte concurrent voor zijn Duitse tegenhangers zoals de Mercedes EQE SUV. Aan de zijkanten is er een miniem lijnenspel waar te nemen en dat zorgt voor een rustige, cleane uitstraling. En technologisch dat is hij, dat merk je meteen aan de zijkant waar je drie camera’s kan vinden per kant, de antennes die normaal zoals bij sommige modellen in de achterruit zitten zijn subtiel achteraan in de dakrails verwerkt. Achteraan vind je net zoals vooraan een geanimeerde ledstrip die over de hele breedte van de kofferklep uitstrekt.
De AWD performance versie komt standaard op 21 inch grote aluminium velgen, waardoor hij meteen ook zijn sportiviteit prijs geeft. De 21 inch grote velgen zorgen niet voor een oncomfortabel rijgedrag, dankzij de in hoogte verstelbare luchtvering.
De toegang tot de oplaad poort van de G9 bevindt zich achter een automatische klep die in de carrosserie wegschuift, zeer praktisch omdat je nooit een klep hebt die in de weg zit. Iets minder praktisch is het automatisch snelle sluiten van de klep, dat zorgt ervoor dat je meestal het klepje over de snellaad aansluitingen niet hebt kunnen terugplaatsen. Volgens Xpeng komt hier snel een oplossing voor zodat dit langer open blijft.
Binnenin de Xpeng G9 word je overladen met luxe en comfort, dat ze bij Xpeng graag uitpakken met een staaltje technologie dat moet zelfs niemand vertellen. Het dashboard is zeer clean opgebouwd, geen fysieke knoppen meer maar alles zit in het toch wel impressionante 14,96” grote aanraakscherm. Daarbij komt nog een scherm met dezelfde grootte voor de passagier maar met dat verschil dat de weergegeven inhoud niet zichtbaar is voor de bestuurder. De passagier heeft hierop toegang tot de meest courante streamingdiensten, radio, verwarming en andere bedieningen. Voor de bestuurder wordt er ook een 10;25” scherm voorzien met de meest gangbare info zoals verbruik, snelheid enzovoorts, dit kan je ook nog verder personaliseren. Een groot nadeel aan onze testwagen ,die modeljaar 23 was, is dat deze niet is uitgerust met Apple Carplay of Android Auto, een nadeel voor de Waze gebruikers onder ons. Vanaf het nieuwe modeljaar zou dit wel draadloos beschikbaar zijn.
In de middenconsole heb je toegang tot een draadloze oplader van 60W en een extra plaats voor nog een smartphone. Het nieuwe modeljaar 24 biedt hier 2 draadloze laders MET koeling voor de smartphone. In die middenconsole vind je ook nog een groot opbergvak, toegankelijk voor zowel passagier als bestuurder dat ook nog eens gekoeld is.
De comfort zetels bekleed met Nappa leder, zijn geventileerd en verwarmd en zijn voorzien met massagefunctie, zijn volledig elektrisch te verstellen en het zitvlak kan elektrisch verlengd worden. En het beste van al is, dit telt voor alle plaatsen in de G9, zowel vooraan als achteraan, zeer uniek. Het Dolby Atmos gecertificeerde Dynaudio geluidssysteem met 22 luidsprekers en een totaal vermogen van liefst 2150 watt biedt een zuivere volle klank. En last but not least, de make-up spiegel van de passagier die is voorzien van een ring met leds rond de spiegel die van kleurtemperatuur in te stellen is van koud tot warm wit… eindelijk… daar zaten we op te wachten toch…
Bij de Xpeng G9 gebeuren de software updates zoals we tegenwoordig mogen verwachten simpelweg over-the-air, de update van XOS zoals ze hun besturingssysteem noemen werd bijna de eerste dag van onze test uitgerold en dat maakte van de G9 meteen een andere wagen. Dingen zoals de adaptieve cruisecontrol, de richtingaanwijzers en zelfs de volledige layout kregen een upgrade dankzij de update. Zo kan je het infotainmentscherm configureren met snelkoppelingen naar de meest gebruikte functies. De splitscreen modus is ook een optie die werd uitgerold met de laatste update en je zo de flexibiliteit geeft om je scherm op te delen in je gewenste apps. De camera die de “dode hoek” weergeeft werd ook aangepast naar een andere camera op de zijkant die wel het nodige beeld geeft om een manoeuvre te doen. Het continue verder ontwikkelen, aanpassen en uitwerken van deze XOS software zorgt ervoor dat uw Xpeng G9 steeds beter en beter wordt met de tijd.
Met een vermogen van 550pk en een koppel van 717 Nm combineert de Xpeng G9 luxe en vermogen. Voor een sprintje naar de 100km/u heeft hij slechts 3,9 seconden nodig en slechts 34,6m om van daaruit terug tot stilstand te komen. Kies je de sportmode, dan wordt de adaptieve ophanging (met dubbele kamer) wat strakker en de stuur inrichting wat steviger, maar een wagen van dit formaat wordt nooit helemaal echt sportief.
De Xpeng G9 is gebouwd op het 800V Silicon Carbide (SiC) platform, hiermee kan je supersnelle laadtijden realiseren. Snelladen kan je tot 300 kW maar meer is zelfs mogelijk daarmee garanderen ze dat je in 20 minuten van 10 naar 80% kan opladen. Thuis laden kan tot 11 kW op drie fasen. Het opgegeven rijbereik van de G9 AWD Performance versie bedraagt volgens de WLTP 520 km, wij konden tijdens onze testweek maximaal 430 km rijden met een batterijlading. Ons gemiddelde verbruik per 100 km lag op 17,4 kWh. Zeker niet slecht als je het formaat en het vermogen van de Xpeng G9 bekijkt.
Met de prijszetting van Xpeng kunnen ze onze Westerse autofabrikanten de loef afsteken. De luxe premium SUV G9 begint bij een prijs van € 57.990 in de standaard range uitvoering, voor de longrange versie betaal je € 61.990 en de meest complete performance versie die koop je vanaf € 71.990. Optioneel kan je daar nog het premium stoel en audiopakket voor € 3990 aan toevoegen en nog een volledig elektrisch uitklapbare trekhaak voor € 1290. Dat maakt dat onze test wagen op een totaalprijs van € 79.270 komt.
Met de uitbreiding van de Chinese automarkt richting Europa, is het best wel opletten geblazen voor onze Westerse soms wel vastgeroeste automerken. Want zoals bijvoorbeeld Xpeng met onder andere deze G9 brengen ze een hoog technologische wagen met een uitgebreide reeks aan opties, groot bereik en performance aan een interessante prijs. Prijzen waarvoor je hier soms nog maar een instapversie kan kopen.
De Xpeng G9 is zeker een wagen die we vaker gaan kunnen spotten op onze Belgische wegen maar eerst is een uitrol van meerdere Xpeng vestigingen in België wel nodig.
Xpeng levert zijn auto’s standaard met een garantie van zeven jaar of 160.000 km op voorwaarde dat de auto is onderhouden bij een door XPENG-erkende werkplaats. Voor alle verkopen in kalenderjaar 2024 geldt een garantietermijn van 7 jaar of 160.000 km. Op de batterij, electromotor, BMS-unit & IPU-unit krijg je acht jaar garantie of 160.000 km (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). 12 jaar roest garantie, 3 jaar lak garantie en daarbovenop nog vijf jaar wegenwacht.